Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sanering med baksida

/
  • BA Andersson har försökt få besked om saneringen i närmare ett års tid utan att lyckas.
  • Fem underjordiska tankar ska grävas upp. Wille Persson sprayar lösningsmedel på igenrostade muttrar.
  • Infarterna till verkstad och oljebehandling begränsas så länge saneringen pågår.

Den gamla Shellmacken på Järnvägsgatan i Sollefteå ska saneras.
Men miljösatsningen har en baksida.
– Det blir problem med framkomligheten, säger Bernt-Allan Andersson på BA:s rostskydd och mek.

Annons

Hösten är högsäsong på BA:s.

– Jag har fullbokat med oljebehandlingar, det är kö till verkstaden och i oktober kommer alla däckbyten, säger BA Andersson.

– Jag är orolig över hur verksamheten drabbas. Fem tankar ska lyftas upp ur backen, och risken är stor att de kanske måste gräva upp ännu mer.

Saneringsarbetet påbörjades under måndagen. De gamla bensin- och dieseltankarna ska tömmas, rengöras och lyftas bort. Därefter blir det provtagning för att se om det finns föroreningar i marken.

– Det är inte helt ovanligt, och då blir det ytterligare utgrävningar, säger Wille Persson från underentreprenören Erlandsson bygg.

Om inga föroreningar hittas ska jobbet vara klart inom ungefär två veckor.

– De har lovat att det ska göras så smidigt som möjligt och att man ska försöka hålla infarterna öppna så mycket det går. Men så länge de gräver utanför kan kunderna inte komma in i och ut ur verkstaden, säger BA Andersson.

Själv fick han kännedom om saneringen för knappt ett år sedan.

– Sedan dess har jag försökt kontakta dem flera gånger för att få veta när de skulle börja och om det går att få ersättning. Men jag har inte fått några svar – och för en vecka sedan fick jag beskedet att de skulle starta. Vilken tid som helst på året hade varit bättre, säger BA Andersson.

TÅ har sökt Erica Samuelsson, informationschef på ST1, för kommentar, dock utan framgång.

Mer läsning

Annons