Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så skapas näringslivets vinnare

/

Kan företag inom olika branscher bygga upp och dra nytta av en gemensam PR-byrå?
Den frågan ska ett nytt pilotprojekt, initierat av Q-nätverket i Sollefteå, ge svar på.

Annons

Det började med fjolårets projekt "Lönsamhet och attityder". Nu efterlyser flera aktörer inom Q-nätverket i Sollefteå, ett forum bestående av kvinnor som är företagare och/eller ledare, ett projekt där man kan vidareutveckla sin marknadsföring och informationsspridning.

Q-nätverket var inte sena att slå sina kloka huvuden ihop. Nu startar "PR-piloten" med tio företagande kvinnor från Sollefteå kommun. Siv Britt Häggqvist, som driver Push i Sollefteå, är projektledare.

– Projektet är unikt såtillvida att det är företag från helt skilda branscher – exempelvis livsmedel, hotell, lokalvård, servicenäring – som nu ska samverka i en gemensam PR-byrå, säger hon.

Till sin hjälp har Q-nätverket anlitat konsultföretaget PR-kiosken, som ska utbilda deltagarna i bland annat mediaträning och tekniska hjälpmedel.

– Projektet pågår fram till sista juni och det blir minst tre fysiska träffar, men också individuell coachning, säger Siv-Britt Häggqvist.

Men den stora vinsten är samverkan mellan de deltagande företagen. Inom ramen för PR-byrån skapas nya kontaktytor, nya idéer, nya mötesplatser.

– Som småföretagare hinner man ofta inte med mycket mer än att driva sitt företag. Marknadsföring blir ofta eftersatt på grund av tidsbrist. Det här är ett nytt sätt att försöka lösa det problemet, säger Siv-Britt Häggqvist.

Målet är att få fler och mer livskraftiga företag som drivs av kvinnor i Sollefteå kommun.

– Vi har en väldigt bred kompetens inom nätverket och det finns så många fantastiskt duktiga företagare. Men många arbetar lite i skymundan just för att de aldrig hinner med marknadsföringen; det vill vi ändra på.

Mer läsning

Annons