Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mindre smärta med artrosskola

/

Siv Norberg ställer sig på ett ben, tar stöd av balanskäppen och drar försiktigt ut gummibandet som sitter runt fotleden.
– När du stärker muskulaturen hjälper den till att stabilisera och avlasta där det gör ont, förklarar sjukgymnast Daniel Sjölander.

Annons

Det är tisdag och dags för artrosskola på Sollefteå sjukhus. En introduktionsföreläsning har hållits under hösten; nu ska det bli praktiska övningar där Daniel Sjölander delar med sig av nyttiga träningstips.

– Om man har artros är det väldigt viktigt att träna så att leden, och brosket, belastas, säger han.

– Belastning pressar ihop brosket i leden; när belastningen upphör suger brosket in ledvätska, det fungerar lite som en svamp. Ledvätskan hjälper till att hålla brosket friskt och minskar förslitningen.

Träningen har andra positiva effekter. Starkare muskler hjälper också till att hålla artrosen och smärtan i schack.

– Många av de här övningarna syftar till att stärka muskulaturen runt höfter och knän, två ställen där artros är vanligt förekommande, säger Daniel Sjölander.

– Stark muskulatur avlastar helt enkelt leden på ett väldigt bra sätt. Men till exempel en stark höft styr ju benet bra, vilket i sin tur guidar knäet i en korrekt rörelse. Kort sagt är träning väldigt viktigt ur flera olika perspektiv.

Siv Norberg provar på alla de stationer som Daniel Sjölander demonstrerar. Det är höftstärkare med hjälp av gummiband, benpress, balansövning på platta eller kudde, tåhävningar på pall, lyft med lätta skivstänger och flera andra övningar, både med och utan redskap.

Deltagarna får också med sig ett träningsprogram i handen.

– Det här är övningar man kan göra hemma, det är inte nödvändigt att gå på gym, säger Daniel Sjölander och förklarar hur balansskivan kan ersättas av en prydnadskudde och skivstången med en liten ryggsäck.

Många av deltagarna har fått höra talas om artrosskolan via kontakt med sjukgymnast. De har artros i olika stadier; några klarar av ganska tunga motstånd medan andra får hålla sig till mer grundläggande övningar.

– Träningen ska anpassas till där man befinner sig, då ger den bäst effekt, säger Daniel Sjölander.

Maud Pettersson tycker det är bra att få träffa andra med samma problem. Och Siv Norberg är nöjd med artrosskolan.

– Det är ett väldigt bra initiativ, inte minst eftersom folk blir äldre och äldre och artros är ett så pass vanligt problem, säger hon.

– Själv försöker jag simma så mycket jag kan, men det här är ett bra komplement.

Mer läsning

Annons