Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mina stoppade kränkande homosexdebatt i skolan

/
  • Mina Swanepoel vill väcka en principiell debatt kring att homosexuellas rätt att adoptera ifrågasätts i skolan.
  • Är det rätt eller fel att homosexuella får adoptera barn? Det var en av de frågor som eleverna på Sollefteå gymnasieskola fick svara på under en argumentationsövning. Mina Swanepoel, själv elev på Hågestagymnasiet, reagerade direkt. Och nu tar skolan bort ämnet.

Adoption eller inte ämne för argumentationsövning.

Annons

Är det rätt eller fel att homosexuella får adoptera?

Skolan är fel forum att ställa frågan i, tyckte Mina Levin Swanepoel när hon fick se ämnet för elevernas lektion i argumentationsträning.

– Vi kommer att plocka bort det här ämnet, säger Cecilia Borgh, gymnasierektor i Sollefteå.

Under den gångna veckan skulle flera av Sollefteås gymnasieklasser skriva en argumenterande uppsats på engelska. Ett av ämnena var om det var rätt eller fel att låta homosexuella få adoptera – en rättighet som är lagstadgad i Sverige sedan 2003.

Mina Levin Swanepoel, själv elev på Hågestagymnasiet, reagerade kraftigt på ämnesvalet. Hon skrev en omfattande debattartikel för att belysa de negativa konsekvenserna av att en sådan frågeställning över huvud taget tas upp i skolan.

– Skolan ska verka för en människosyn där alla har samma värde och denna debatt går rakt emot det syftet. Elever ska inte behöva uppleva att skolan uppmanar klasskamrater att ta ställning mot deras personliga egenvärde, säger hon.

Skolan ska enligt lagen inte diskriminera elever som tillhör en minoritet utan snarare arbeta för att, i det här fallet, samkönad adoption ska falla inom samhällsnormen.

– Själva ämnesrubriken, ska homosexuella ha rätt att adoptera? är redan i sig en kränkning. Staten har efter grundliga undersökningar kommit fram till att det inte är skillnad på homosexuellt och heterosexuellt föräldraskap. Låter man ändå elever, som varken är ordentligt insatta i ämnet i fråga eller någonsin kommer påverkas av konsekvenserna av de åsikter de uttrycker, diskutera frågan om homosexuella ska ha samma rättigheter som övriga leder det bara till att man genast skapar en hierarki där heterosexuella ges ett övertag.

– Utanför skolan kan man diskutera allt, vi har yttrandefrihet i Sverige. Men skolan ska enligt lagen vara normkritisk, verka mot diskriminering och för allas lika rättigheter. HBTQ-personer befinner sig redan i en utsatt situation och det finns inga hållbara argument varför man ska ta upp det här ämnet i skolan.

Rektor Cecilia Borgh har nu beslutat att ta bort ämnet.

– Jag har pratat med Mina och läst det hon skrivit. Hon har helt rätt och vi kommer att plocka bort det här ämnet från undervisningen, säger hon.

– I frågan kastas man tillbaka till ett historiskt perspektiv som inte är aktuellt i dag. Heterosexualitet ska inte längre vara en norm och då är det dumt att ha ett sådant här ämne. Det är däremot väldigt bra att vi har elever som är uppmärksamma och tänker kritiskt, det uppskattar jag verkligen. Värdegrund är svårt, det är en levande fråga och man kan halka snett även i skolan.

Mer läsning

Annons