Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Målet: Ingen ska bli blåst

/
  • Jenny Lagergren från föreningen
  • Eleverna Elin Johnsen och Linda Waltgård var nöjda.

"Ingen blåser mig" är ett projekt om konsumenträtt, makt och påverkan.
På onsdagen anordnades en upptäckardag på detta tema i Sollefteå.

Annons

Projektet "Ingen blåser mig" drivs av organisationen Sveriges konsumenter och riktar sig särskilt till ungdomar. Nu är de ute på en tur runt om i Sverige, besöker gymnasieskolor och anordnar temadagar. På onsdagen hade turen kommit till Hågestaskolan i Sollefteå.

– Vi är konsumenter varje dag, hela tiden. Många vet väldigt lite om vilka rättigheter de har och vad som gäller när det handlar om att till exempel bryta ett avtal eller reklamera en vara, säger Moa Rönnåsen från Sveriges konsumenter.

– Intresset brukar vara rätt svalt till en början, det låter kanske inte så spännande. Men sen inser folk att det här är viktiga frågor.

Under dagen fick eleverna lyssna på information kring olika konsumentfrågor. De fick också gå runt på en minimässa där Studieförbundet ABF, föreningen "Medveten konsumtion", kommunens energirådgivare och ungdomsdelegationen fanns på plats.

Men syftet med dagen är inte bara att sprida information och kunskap.

– Vi vill också skapa ett lokalt engagemang. Sådana här dagar ska kunna anordnas även när vårt projekt är avslutat, säger projektassistent Erika Granstrand.

En av de elever som deltog på onsdagen var Elin Johnsen.

– Det kan lätt bli att man inte lämnar tillbaka till exempel ett par byxor om det är fel på dem, säger hon.

– Det är nästan lättare att köpa nya än att sätta sig in i vilka rättigheter man har. Dessutom vill man inte verka jobbig.

Elin och kompisen Linda Waltgård tycker att det är bra att dagen anordnas.

– Eftersom man har hand om sin egen ekonomi har man nytta av de här kunskaperna när man handlar.

Mer läsning

Annons