Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kräver upprustning av järnvägsdel

Annons
Kräver upprustning av järnvägsdel

Sollefteå kommun kräver upprustning av järnvägsdelen Långsele-NorrNyland - inte minst med tanke på godstrafik.

- Vi anser att Ådalsbanan, delen NorrNyland-Långsele är styvmoderligt behandlad i utredningen om godstrafik på delen Botniabanan/Ådalsbanan, säger Kurt Alm vid kommunledningskontoret i Sollefteå.

Kommunen har lämnat sitt remissvar till Banverket angående en godstrafikstudie som gäller Botniabanan/Ådals banan.

I sitt svar visar man på vilka möjligheter som finns för godstrafik- och persontrafik - om Ådalsbanan byggs ut i sin helhet till Långsele, med ett triangelspår i Nyland för anslutning till Botniabanan.

Med Botniabanan och Stambanan finns två spår för godstransporter.

- I dag är det fullt på Stambanan. Det finns för få mötesplatser och det går inte att köra fullastade tåg norrut på grund av höjdskillnaderna på banan. När Botniabanan kommer båda spåren användas och fler möjligheter till godstransportlösningar kan göras.

I dag ligger järnvägstrafiken från Sollefteå helt nere. Inga tåg passerar med ordinarie tidtabell.

En av anledningarna är att underhållet på den nuvarande länstrafikbanan från Långsele till Sundsvall har släpat efter och att banan inte håller måttet. Bussar ersätter persontågen och går enligt tågtidtabellen.

När det gäller godstrafik har möjligheterna från Sollefteå varit små. På stambanan som passerar Långsele finns både gods- och persontrafik.

Med Botniabanan ökar möjligheterna att transportera gods.

- Vi anser att man måste se stambanan och Botniabanan som tvärbanor i ett system - och att Sollefteå finns med i den diskussionen, säger Kurt Alm.

I dag finns den så kallade stålpendeln som går mellan Luleå och Borlänge.

- Det finns en stor utvecklingspotential i en bra utbyggd tvärförbindelse, säger Kurt Alm.

En förbindelse med botniabanan och stambanan kan i förlängningen kopplas ihop med järnvägsleden till Östersund och Trondheim och bli en transportpulsålder från kust till kust.

Sollefteå kommunen vill att en upprustad Ådalsbana i sin helhet - alltså ända till Långsele - skall finnas med i den godsstudie som Banverket har sammanställt.

gaje blixt

Mer läsning

Annons