Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kräver upprustning av Ådalsbanan

/

En upprustning av Ådalsbanan mellan Nyland och Långsele ligger långt bort i den nationella planen för transportsystemet. Nu protesterar Sollefteå och Kramfors kommuner mot prioriteringen.

Annons

De båda kommunerna jobbar tillsammans med SCA Timber Bollstasågen och Mondi Dynäs aktivt för att den usla järnvägsdelen ska rustas upp. I ett yttrande till näringsdepartementet poängteras att man haft en mycket bra dialog med Trafikverket region mitt och länsstyrelsen. Lokalt i region mitt finns sträckan Västeraspby - Långsele i prioriteringsgrupp 1. Men i förslaget till nationell plan nämns bansträckan inte alls.

– Det är anmärkningsvärt att en åtgärd som är så högt prioriterad i bristutredningen sedan inte ens nämns i en åtgärdsplanering som sträcker sig fram till 2025, skriver de båda kommunalråden Micael Melander och Elisabet Lassen, båda (S), i yttrandet.

Sollefteå kommun och Kramfors kommun hävdar att det är mycket angeläget att upprustningen av Ådalsbanan upp till Långsele kommer med tidigt i åtgärdsplanen. Med i yttrandet finns också argument från Bollstasågen och Mondi som poängterar att de är beroende av att banan är i ett sådant skick att den går att lita på samt att det krävs en standardhöjning så att nuvarande 40 kilometer i timmen kan höjas till 70 kilometer i timmen.

De poängterar också att om industrins vägtransporter skulle tvingas över på väg, vilket genast blir fallet den dag järnvägssträckan stängs av för trafik, så skulle slitaget på väg 90 bli enormt. Redan i dag har en vägen det störst godsflödet i länet, 2,8 till 3,2 miljoner ton årligen.

Mer läsning

Annons