Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I Ramsele får man svar

/
  • Verksamhetschef Eva Billberg och enhetschef Birgit Hedlund är nöjda med svarsfrekvensen på Ramsele vårdcentral.
  • Just den här dagen är det Birgit Hedlund som sköter telefonkön.

I Ramsele och Junsele får alla svar. Sollefteå har legat sämre till, men även där har det blivit en uppryckning.
– Vårdcentralerna i Västra har alltid legat i topp när det gäller tillgänglighet på telefon, säger verksamhetschef Eva Billberg.

Annons

Det ringer på vårdcentralen. Men det är inte alltid det går att komma fram.

Landstinget Västernorrlands årliga mätningar visar att telefontillgängligheten svajar på sina håll. Men inte i Ramsele och Junsele, där årets första undersökning visar en hundraprocentig tillgänglighet. Den som ringer hit blir alltid uppringd samma dag.

Verksamhetschef Eva Billberg höjer dock ett varningens finger åt påståendet.

– Nästan alltid, preciserar hon och pekar på den senaste statistiken, där en dag i september och en dag i oktober har en röd markering. Den betyder att några av alla de som ringde faktiskt inte kom fram den dagen.

– Men i våras fick alla svar samma dag. Faktum är att det alltid har sett ut så i Ramsele och Junsele, här har vi för det mesta fyllt telefonkvoten med råge.

Befolkningen i Västra har förutsägbara telefonvanor när det gäller vårdcentralen. Måndagarna är nästan alltid den dag då det ringer flest patienter.

– Då har vi två personer som svarar i telefon, en i Ramsele och en i Junsele. Annars har vi en person på plats under telefontiden och gemensam telefonkö för båda orterna.

Orsaken till att just Västra utmärker sig är inte glasklara. Läkartätheten är på många sätt avgörande.

– Just nu har vi bra med doktorer – en allmänspecialist på heltid och en på deltid, en läkare i internmedicin och en AT-läkare – men det ser inte alltid ut så. Ändå klarar vi telefontillgängligheten bra här uppe, säger Eva Billberg.

Problem uppstår när kösystemet inte räcker till. Är det för många som ringer samtidigt blir telefonkön full och stängs för inkommande samtal.

– Om kön stängs måste man göra en snabb åtgärd. Telefonkön ska ju vara öppen, säger Eva Billberg.

Vårdcentralen i Sollefteå befinner sig däremot i statistikens botten. Svarsprocenten för samma tidsperiod har legat på 92 procent – en av länets sämsta svarsfrekvenser.

– I Sollefteå har det här varit ett stort problem, säger Eva Billberg.

– Men vi har jobbat med detta och gjort ganska stora förändringar. Man kan säga att vi har satt rätt person på rätt plats och har fler som svarar på förmiddagen. Det har gett resultat; de senaste två månaderna har tillgängligheten blivit mycket bättre.

Landstinget Västernorrland är annars ett av de bästa i landet avseende tillgänglighet. 97 procent av de som ringer vårdcentralerna får svar samma dag.

Mer läsning

Annons