Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hot mot Näsåkerskontor

/

Medborgarkontoret i Näsåker står tomt. Den sista generalisten har flyttats till Sollefteå och det är osäkert om kontoret blir kvar efter höstens budgetbeslut.

– Det finns en risk för nedläggning, säger Tomas Alsfjell, controller vid Sollefteå kommun.

Annons

Den sista generalisten i Näsåker, Pekka Frisk, har just nu ett vikariat på kommunväxeln i Sollefteå. Och det är osäkert om han får återvända till sin gamla arbetsplats på medborgarkontoret.

– Efter september vet jag inte vad som händer, säger han.

Idén med kommunala medborgarkontor sjösattes 2005 efter en socialdemokratisk motion i frågan. Ramsele, Junsele och Näsåker skulle ha varsitt medborgarkontor, där två så kallade generalister samt en platsansvarig skulle kunna ge medborgarna hjälp och service.

Under de senaste åren har dock antalet generalister minskat i hela Västra. I Näsåker har bemanningen svajat betänkligt under en längre tid; platschefen slutade och någon ny tillsattes aldrig, och sedan 2011 har det bara jobbat en person på kontoret – till och från.

Nu är tjänsten vakant och kommer inte att annonseras ut förrän kommunstyrelsen sagt sitt.

– Budgetbeslutet för 2014, som fattas senast i november, är avgörande. Vi får se hur utvecklingen blir, säger Tomas Alsfjell.

– Men helt klart har Näsåker drabbats mest av medborgarkontoren i Västra. Det är ju också så att besöksfrekvensen gått ned kraftigt i just Näsåker, kontoret har i särklass lägst antal besökare. Fler och fler skaffar dator och sköter saker och ting hemifrån.

Förutsättningarna för medborgarkontoren har ändrats även på andra sätt. I Ramsele och Junsele finns i dag nya hjälpbehövande grupper i form av de kvotflyktingar som kommit. Några kvotflyktingar har dock inte placerats i Näsåker.

En eventuell nedläggning skulle också drabba biblioteket, som delvis skötts av generalisten i Näsåker eftersom biblioteksassistenten finns på plats bara en dag i veckan. Räddningen just nu är ett avtal med Vattenfall vars telefonist, som sitter i samma byggnad, får hjälpa till med utlåning och återlämning av böcker.

– Folkbiblioteket har ju varit tillgängligt hela veckan tack vare samarbetet med medborgarkontoret, det var en jättebra lösning, säger bibliotekschef Christina Johansson.

– Hur biblioteket kommer att fungera om medborgarkontoret försvinner vet jag inte. Mitt förslag är att ytterligare integrera bibliotekets verksamhet med medborgarkontorets. För det kommer alltid att finnas personer i samhället som behöver hjälp och stöd.

Mer läsning

Annons