Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En satsning på tillväxt

/
  • Monica Westberg, projektledare på länsstyrelsen och Helena Eriksson, näringslivsutvecklare, tillsammans med flera Sollefteåföretagare.
  • Helena Eriksson, Monica Westberg och Tomas Falkensson, näringslivschef i Sollefteå.

Just nu pågår en tillväxtsatsning i Västernorrland. Och företagarna är nöjda.
– Man får tips, verktyg och möjlighet att träffa andra företagare, säger Joakim Falk, vd på Gerdins nordkomponent.

Annons

Satsningen på tillväxt i länet inleddes i fjol. 70 företagare har fått möjlighet att delta i ett program med fyra utbildningstillfällen. Två grupper har redan startat, ytterligare två startar i vår.

Dessutom erbjuds ett flertal seminarier i samtliga kommuner i Västernorrland under våren. Fokus ligger på strategi, säljbeteende, ledarskap, organisation och styrning. I Sollefteå går tio företagare utbildningen.

– Vi vill att våra företagare ska utvecklas. Detta leder till att fler jobb skapas, säger Helena Eriksson, näringslivsutvecklare i Sollefteå.

På tisdagen hölls en företagarfrukost i Sollefteå. Företagare som påbörjat utbildningen fick berätta om sina erfarenheter och information gavs om satsningen.

– Det första en företagare måste fråga sig är åt vilket håll man vill gå. Vad man vill göra segrar alltid över vad man kan göra. Vi vill få regionen att växa, säger Monica Westberg, projektledare på länsstyrelsen.

Joakim Falk på Gerdins nordkomponent har påbörjat utbildningen, tillsammans med ytterligare en medarbetare.

– Säljbiten har varit bäst för oss. Tack vare den här utbildningen kommer vi nu att se över det sätt vi säljer på, säger Falk.

– Den största fördelen med det här är naturligtvis att man träffar andra företagare, vi kan lära av varandra och nya möjligheter till samarbete öppnas.

Projektet drivs som ett samarbete mellan Länsstyrelsen Västernorrland, Tillväxtverket och länets kommuner. Handelshögskolan i Umeå genomför utbildningen och seminarierna.

Utbildningen är subventionerad, men företagarna måste ändå själva betala ungefär 20 000 kronor för att gå kursen.

– Vår förhoppning är att alla som vill ska ha råd. Men annars finns ju seminarierna som en lightversion av kursen, säger Helena Eriksson.

Mer läsning

Annons