Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever i kris på GB-skolan

/
  • Rik indisk student eller fattig rysk uteliggare? De fiktiva personligheterna satte myror i huvudet på GB-skolans elever under värdegrundsdagen.
  • Ett rån i New York avlöper fredligt tack vare ett rådigt ingripande – från en i tjuvgänget. Forumspelen lockade fram både goda och dåliga sidor.
  • Ingvar Rönnbäck, frilansare och universitetslärare med mångårig internationell erfarenhet, förläste på temat
  • Att
  • Med hjälp av siffror visade eleverna vid kris- och konfliktutbildningen vilken grupp gymnasieeleverna skulle vara i.
  • Röda Korsets ungdomsförbund i Sollefteå fanns på plats för att informera.
  • Ett steg fram – för de som har bra förutsättningar. En övning som stämde till eftertanke.
  • Rollspel var en stor del av värdegrundsdagen.
  • Rebecca Meyer var en av de 30 kris- och konflikteleverna på plats.

Det är kris bland eleverna på gymnasieskolan i Sollefteå.

Åtminstone i teorin.

Misshandel, mobbning, krig och flykt är några av de saker som eleverna får fundera över under den årliga värdegrundsdagen.

Annons

Ett 30-tal elever från den internationella utbildningen i kris- och konflikthantering finns på plats på GB-skolan under onsdagen. De har organiserat dagen, som bjuder på både föreläsning och ett antal workshops som är utspridda över hela skolan.

– Vi arbetar bland annat med rollspel och korta skådespel där eleverna själva får agera olika karaktärer, berättar Rebecca Meyer från kris- och konfliktutbildningen.

När det är dags för forumspel får gymnasieeleverna själva tänka ut situationer där någon till exempel blir utstött ur en grupp, mobbad eller utsatt på något annat sätt. Den korta scenen spelas upp och publiken får gripa in när som helst.

Konfliktlösning och medmänsklighet står i centrum.

– Åhörarna ska vara delaktiga och reflektera över den uppkomna situationen, säger Rebecca Meyer.

I ett annat rum handlar det om "ett steg fram". Här får eleverna lappar som beskriver olika personer – en rik universitetsstuderande från Kina, en rysk hivsmittad uteliggare.

Till en början står eleverna i rad vid en vägg. Strategiska frågeställningar gör att personerna med bäst förutsättningar får ta ett steg framåt. Till sist har några kommit långt – medan andra står kvar på samma ställe.

– Det är klart man får en tankeställare, säger en av eleverna.

På plats under dagen fanns också Ingvar Rönnbäck, som under många år arbetat i bland annat flyktingläger, slumområden och i länder med undantagstillstånd. Han har också undervisat i kris- och konflikthantering vid Umeå universitet.

– Vi ville ha en medryckande, kunnig och engagerad föreläsare, summerar Rebecca Meyer.

Ingvar Rönnbäck inledde dagen på temat "trotsa vanmakten".

– Det finns många likheter mellan ett vanligt samhälle och ett konfliktområde. Eller det här gymnasiet, säger han.

– Här på skolan finns egentligen ett mikrokosmos av hela världen – olika program, olika nationaliteter, olika grupperingar. Och det uppstår liknande typer av konflikter; människor beter sig väldigt likartat världen över.

Men när mobbningen är ett faktum, när utfrysningen går för långt – eller när man måste fly sitt land – har man ändå ett val.

– Det handlar om relationer och att ta ansvar för varandra. Att jobba mot systemet och ha en vision om vad man vill uppnå. En grundläggande värdering som gör det lättare att förhålla sig till kritiska situationer. Mycket handlar om att medvetandegöra, säger Ingvar Rönnbäck.

Mer läsning

Annons