Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det gynnar Zeunerts"

/

Kopparbergs har inlett ett samarbete med SAB Miller, världens näst största bryggeri. Kopparbergs cider får nu en möjlighet att nå ut till helt nya marknader.

– Det här är jättebra för Kopparbergs och det gynnar Zeunerts också, säger Peter Bronsman, vd.

Annons

Kopparbergs var först ut med den nya lite sötare cidern. Det har blivit en stor succé och för att nå ut ännu mer krävs ett samarbete.

– Det här blir bra, Kopparbergs är inte till salu. Men nu ska SAB Miller sälja vår cider på deras marknad. Vi har redan börjat på Kanarieöarna och ska snart in i Australien och Nya Zeeland också, berättar han.

Samarbetet med SAB Miller har börjat så smått men inleds på riktigt i oktober och Bronsman är övertygad om att hela Kopparbergskoncernen kommer att växa och att det tryggar de bryggerier man i dag har. Förutom Zeunerts ingår Kopparbergs, Banco och Sofiero i koncernen.

Zeunerts tillverkar ingen cider, det är ett utpräglat ölbryggeri. Men Peter Bronsman poängterar att om det går bra för koncernen så gynnar det de enskilda bryggerierna också.

– Vi har faktiskt beslutat att investera i en renovering av lokalerna, både in- och utvändigt i Sollefteå nästa år. Totalt tio miljoner kronor ska vi investera under året.

Tanken är också att börja lansera Zeunerts olika öl som så kallat Craftbeer, hantverksöl.

– Intresset för hantverksöl börjar bli stort och i bryggeriet i Sollefteå, med sina öppna jäskar, är det ett hantverk. Där kan man följa hela bryggeriprocessen. Zeunerts bryggeri är unikt i Sverige på så sätt, säger Bronsman.

I första hand är det meningen att man ska ändra en del på etiketterna för att tala om att det är ett craftbeer.

– Vi har redan gjort det med Höga Kusten och det har blivit en storsäljare sedan dess.

Mer läsning

Annons