Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är oacceptabelt"

/
  • Kommunalrådet Elisabet Lassen och ett 30-tal företagare är kritiska mot uteblivna infrastruktursatsningar.

De fyra nordligaste länen utgör 50 procent av landets yta. Men bara 3,4 procent av infrastruktursatsningarna fram till 2025 går till den delen av landet.
– Det är oacceptabelt, säger Elisabet Lassen (S), kommunalråd i Sollefteå.

Annons

Trafikverket har lämnat förslag på hur man vill satsa på infrastrukturen under perioden 2014 - 2025. Totalt handlar det om 190 miljarder kronor. Men bara 6,4 miljarder hamnar i landets fyra nordligaste län.

– När vi pratar näringsliv med näringslivet så kommer alltid frågan om kommunikationer upp. Den ses som mycket viktig, säger Lassen.

Av den anledningen har kommunalrådet nu valt att vända sig direkt till infrastrukturminister Karin Elmsäter Svärd (M) med en skrivelse. Den har hon skrivit tillsammans med ett 30-tal företrädare för kommunens näringsliv.

"Sollefteå kommun är på frammarsch, våra företag växer och utvecklas. Här finns mycket av det som utgör ryggraden av svensk ekonomi och som bidrar till regionens och landets ekonomi; kraftproduktion, skogsnäring och turism", skriver de.

"Vi finns och verkar här i Sollefteå kommun för att vi älskar vår bygd och känner stort ansvar för att utveckla den. Men tyvärr känns det inte som att staten tar sin del av ansvaret", tycker de.

Elisabet Lassen poängterar att det är kännbart i inlandet när satsningarna uteblir.

– Här har till exempel Trafikverket satt i system att nedgradera infrastrukturen i stället för att underhålla den. När underhållet uteblivit tillräckligt länge får vi veta att en väg som under 40 år varit asfalterad numera bara är klassad som en grusväg. Ett exempel är väg 977 i Ramsele, säger hon.

Järnvägen mellan Nyland och Långsele är ett annat sorgligt kapitel. I sina utredningar har Trafikverket konstaterat att en upprustning av hela Ådalsbanan skulle var en samhällsekonomisk vinst och kommunalrådet tycker att det är anmärkningsvärt att en åtgärd som är så högt prioriterad i Trafikverkets egen bristutredning inte ens nämns i en åtgärdsplan som sträcker sig fram till 2025.

– Att inte upprusta hela Ådalsbanan tvingar näringslivet till ökade vägtransporter som i sin tur ökar vägslitaget och ökat belastningen på miljön. Redan i dag har riksväg 90 det största godsflödet i länet. Men satsningarna uteblir och underhållet eftersätts, tycker Lassen.

Den slutliga Trafikplanen tas av regeringen i vår. Elisabet Lassen och de företagare som skrivit under brevet hoppas nu den här vägen kunna påverka.

– Vi kommer att fortsätta med fler aktiviteter också.

Mer läsning

Annons