Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi behöver forskningsgrund för ett bättre lärande"

Två heltidsanställda forskar just nu på Örnsköldsviks skolor. Den ena på ett högstadium, den andra på en förskola.

Annons

Kommunen vill stärka skolans vetenskapliga grund för att hitta bättre vägar till barns lärande. Därför har man gått samman med Umeå universitet och anställt två personer som ska forska i skolvärlden.

– Vi fick för ett år sedan möjlighet att i samarbete med Umeå universitet erbjuda två personer forskarjobb på heltid inom skolan, berättar Karin Jadelius, utvecklingschef i Örnsköldsviks kommun.

Kommunen tog vara på möjligheten och såg en chans att själv få ge önskemål på vad man borde studera djupare.

Det resulterade i två områden. Det första handlar om att studera värdegrunder och demokrati i skolan. Det forskningsarbetet utför Anna Rantala i förskolan.

Det andra området gäller formativt lärande med fokus på matematik i grundskolan.

– Det är en trend i Sverige att elevers matematikkunskaper blir allt sämre. Vi behöver forskningsgrund för att göra något åt detta. Kanske man kan hitta bättre undervisningsvägar, nya sätt att lära ut, säger Karin Jadelius.

Ett sådant forskningsarbete pågår just nu på en högstadieskola i Örnsköldsvik.

– Vi har anställt Sara Cavka, som gör en studie om detta, säger Karin Jadelius.

Mer läsning

Annons