Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårtecken på två hjul

ÖRNSKÖLDSVIK. Lördagens kanonväder gav en rejäl försmak av sommarens fröjder. Inte minst bland mc-folket som passade på att ”avrosta” inför en ny säsong.

Annons

Det gäller att mjuka upp färdigheterna igen, efter ett drygt halvårslångt uppehåll, och dryga 100-talet motorcyklister har passat på och träna i dagens körövningar, säger Christer Byström, ordförande i ÖMCC, Örnsköldsviks Motorcykelklubb.

PASSERAT 400-STRECKET
För första gången har medlemsantalet i klubben passerat 400-strecket. En hel del nya och yngre medlemmar, men ännu fler i mogen ålder som mestadels är custom-åkare och kanske återupptagit en ungdomshobby eller gjort verklighet av en gammal dröm.
Dagens körövningar är uppdelade på åtta olika stationer, både på hamnplan och vid Bilprovningen. Ett moment är exempelvis serpentinbana med återkommande inbromsningar, samma typ av körprov som också ligger i uppkörningsprovet för mc-kortet, säger Christer Byström som också gläder sig åt att så många yngre förare med race-hojar var med vid lördagens avrostning.
En årligen återkommande träningsdag som klubbarna länet runt genomförde just i lördags.

GLIDARHOJ
Utanför klubbhuset på Järnvägsgatan i Örnsköldsvik var
åtskilligt att beskåda i mc-väg. Sprillans nya bjässar på 1800 kubik med helt otroliga resurser för fart och acceleration till riktiga klassiker från 1950-talet.
Den här maskinen rullade ut från monteringsbandet på
fabriken i England i september 1955, och i december samma år lades fabriken ned, säger Jörgen Rutegård om sin Vincent Black Prince, en 1000-kubiks V-2:a på 55 hästkrafter, med närmast helt inkapslade motor- och hjulsidor.
En riktig glidarhoj från efterkrigstiden på närmare 50 år som går som en klocka även under riktiga långturer, säger Jörgen
Rutegård, som var till England förra året med Vincenten. Greger Jacobsson

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons