Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var tredje skolskjuts underkänd i besiktningen

ÖRNSKÖLDSVIK. 47 fordon rullar som skolskjutsar i Örnsköldsvik. En dryg tredjedel av dem, 17, underkändes vid den senaste besiktningen.
– Skrämmande siffror, anser Bernt Partanen, ansvarig för kommunens upphandling av skolskjutsar.

Annons

Bernt Partanen är relativt färsk på sin post som ansvarig för Örnsköldsviks kommuns skolskjutsar. Han tog över i augusti förra året efter rutinerade Åke Vestin.
Hur tycker du att skolskjutsarna fungerar i vår stad?
Det är ett omfattande arbete, kommunen har stor yta, säger Bernt Partanen.
Ja, men hur tycker du att det fungerar?
Det funkar bra. Vi har många rutinerade entreprenörer som kan sina jobb vid det här laget.
Ett litet problem är att många skjutsar så att säga går mot strömmen. Barnen kan på grund av den skola de går i inte åka linjetrafik utan behöver särskilda bussar för att komma i tid.
Vad säger du om standarden på fordonen?
Det är entreprenörernas ansvar, det där. Bevakningen ligger på Svensk Bilprovning.
Reglerna för hur gamla bussar som får gå i linjetrafik säger att inget fordon får vara med än tolv år gammalt. När det gäller skolskjutsar tillåts bussarna vara hur gamla som helst, bara de får tummen upp av just bilprovningen.
Det kan man förstås ha åsikter om, säger Partanen. men det där är inget som jag sitter och bestämmer.
Från och med 2002 är Länstrafiken i vilken kommunen är delägare samordnare vid upphandlingar av skolskjutsar.
Jag tycker det är bra att Länstrafiken kommer in, säger Partanen. Då kommer vi att få helt andra tryck på entreprenörerna. Då blir det andra krav vid upphandlingarna.
Det kommer emellertid att dröja några år innan Länstrafikens inblandning märks. Nuvarande avtal går inte ut förrän hösten 2004.
Då ska vi bland annat kräva att alla får sittplats i bussarna. Ett problem i det kan bli att stadsbussarna är byggda för att ta stående passagerare.
Det ska bli skönt när vi får Länstrafiken bakom oss. De har hög kapacitet inom det här området, och kommer att hjälpa oss mycket som sakkunnig rådgivare.
Om jag säger att hälften av kommunens 18 entreprenörer fick fordon underkända vid senaste besiktningen, vad säger du då?
En intressant siffra. En mycket intressant siffra.
Och Ö-viks Buss fick fyra av fyra skolskjutsar underkända.
Intressant det också. Det är en skrämmande siffra. Ö-viks Buss som till och med har eget garage...
Är det inte konstigt att kommunen, som gör upphandlingarna, inte har koll på det här?
Nej, det är entreprenörernas ansvar. Vi har inte de resurserna.
Kommer siffrorna att förändra något från kommunens sida?
Länstrafiken kommer ju att betyda en hel del. Men det finns ingen kommun som har resurser att ta över den funktion som Bilprovningen har.

HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons