Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var tredje förare struntar i bilbältet

ÖRNSKÖLDSVIK.
Bilförarna i Örnsköldsvik har blivit bättre på att använda bilbältet. Men fortfarande struntar 29 procent i bältet visar en undersökning som NTF gjorde i juni.

Annons

Det slarvas fortfarande alldeles för ofta med detta. Trots att många omkommer i trafiken för att de inte använt bilbältet, säger Gunnar Rhodin, länets trafikpolischef.

NTF mätte under februari och juni i år bilbältesanvändningen i tätort i fyra kommuner i länet. Däribland i Örnsköldsvik där bilar som åkte efter Strandgatan kontrollerades.

Jämfört med februari ökade användningen i juni månad med fem procent. I Sundsvall var ökningen sex procent, medan siffrorna minskade i Härnösand och Sollefteå.
Många tycker inte 50 km/tim är en hastighet då man riskerar att bli allvarligt skadad. Men faktum är att man inte ens vid 10 km/tim orkar hålla emot av egen kraft vid en kollision, säger Lars Rehnström, NTF i Västernorrland.
Totalt omfattar NTF:s studie drygt 5 800 fordon. Av dessa använde var tredje förare inte bilbältet.
Ändå har nästan 95 procent av de drygt 10 000 personer som tillfrågats i den årliga trafiksäkerhetsenkäten som Vägverket genomför att de alltid eller nästan alltid använder bältet i tätort. Verkligheten är dock en annan.
Den obältate föraren eller passageraren lever farligt i trafiken. För 30 procent av de som omkommer har inte på sig bältet. Risken att dödas halveras om man använder detta.
Av någon märklig anledning är det framförallt i firmabilar och yrkesfordon som det slarvas, konstaterar Lars Rehnström.
Och det gäller såväl unga som gamla. Ofta skyller man på att man bara ska åka en kortare sträcka, säger Gunnar Rhodin.

Det är inte bara NTF:s studie som visar att bältesanvändningen är dålig. Samma resultat fick polisen fram under intensivövervakningen i slutet av maj. 260 personer i länet rapporterades för att de inte hade använt bilbältet. Av dessa kommer 76 från Örnsköldsvik. Noterbart är att i de kommuner där övervakningsinsatserna varit som störst har bältesanvädningen också ökat.
Senare i höst kommer vi att göra en ny mätning. Även polisen ökar övervakningen. Och då får vi se om övervakningen betyder att folk skärper sig, säger Lars Rehnström.
Han anser att storleken på böterna också borde höjas. I dag kostar ett lagbrott bara 300 kronor.
En struntsumma. Men en höjning är på gång. Och det krävs en betydligt högre summa för att folk inte ska strunta i bältet.
Det är dock inte bara i Västernorrland som man gör sig skyldig till brott mot trafikreglerna. Siffrorna är lika dåliga över i stort sett hela landet. Detta trots att bältet kan rädda liv.


KJELL E HÄGGLUND

Mer läsning

Annons