Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen som slår bottenrekord

/
  • Vägen i Vike består mest av lera.
  • Vägen har nyligen åtgärdats, genom att man hämtade material från kanterna och slätade till den. Det var uppenbarligen inte till någon större nytta.

Ett potatisland kan man tro - men det är faktiskt en väg.

– Så här blir det när man inte kostar på, säger Martin Lind.

Annons

Det är inte direkt unikt i kommunen (ni behöver inte ringa!) men de mindre vägarna i Nätrabygden är riktigt dåliga. Inte minst de kring Kornsjösjön.

Detta har ÖA skildrat i flera reportage.

Men frågan är om inte vägen mellan Vik och Sidensjövägen slår bottenrekord. Väderleken i höst/vinter har inte varit nådig mot underlaget.

Vi har fått flera påringningar från ilskna ortsbor och en som hörde av sig, dock inte var så ilsken, var Martin Lind i Vik.

– Kan ni inte komma ut och titta? undrade han.

Klart vi kan och vi stämmer träff med Martin på fredagsförmiddagen vid den plats där vägen är som värst.

Inte så svårt att hitta den. Problemet är att fotograf Wikberg – en mycket driven bilförare – inte vågar köra igenom gyttjan. Så vi får vackert gå sista biten eftersom Martin stannat på andra sidan gyttjan. Inte så jobbigt, men skorna blir nog aldrig vad de varit.

– Ni ser hur vi har det, så här blir det när man inte kostar på vägen, säger Martin.

– Det var inte så länge man försökte fixa till vägen. Man hämtade material från kanterna och slätade till den.

Problemet är antagligen att underlaget är för dåligt.

– Det är mest lermaterial och det blir det ingen riktig väg av, säger Martin.

Det finns naturligtvis andra vägar att ta än just den här, men det kan bli rejäla omvägar beroende på vart man ska.

– Det är rätt många som jobbar i stan eller Mellansel. Dessutom går skolbussen här.

Medan vi står och resonerar kommer Evert Söderström från Vik-hållet i en äldre Volvo. Han stannar, tittar noga på vägbiten – och lägger i backen.

– Här vågar jag inte köra, jag kör över Näs istället, säger han.


Läs också: "Världscuppremiären - Kalla och Hellner i spåret"

Från andra hållet kommer det däremot en bil där föraren vågar sig igenom eländet.

– Här är det fyrhjulsdrift som gäller, säger Gösta Nyberg, som bor i Östersel.

Ett problem för de boende i området är att få om någon känt till vem som har ansvar för vägen. Martin Lind själv har förgäves försökt få kontakt Skanska i flera dagar.

Till slut var det någon som kom på att ringa till Trafikverket, som är väghållare – och därifrån skulle det skickas en akutrapport till Svevia, som numera ansvarar för driften.

– Det är inte lätt när man inte vet vart man ska vända sig om det är katastrof, säger Martin Lind innan vi skiljs åt.

Mer läsning

Annons