Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upprörs av dåliga skolskjutsar i Ö-vik

ÖRNSKÖLDSVIK. Man bör ställa högsta möjliga krav på det som ska skjutsa det dyraste som finns.
– Struntar man i barnen så kan man strunta i allt annat också, säger Björn Sundfeldt, Bilprovningens chef för trafiksäkerhet och omvärld.
Han upprörs av de fakta ÖA presenterade i går angående skolskjutsar.

Annons

Våra avslöjanden i går orsakade många och starka reaktioner under Trafiksäkerhetskonferensens tredje dag på Folkets park.
Att var tredje skolskjuts underkändes vid senaste besiktningen var sensationell och skrämmande sanning för många.
När Björn Sundfeldt ställde sig vid talarstolen i går på förmiddagen inledde han med att hålla upp Örnsköldsviks Allehanda.
Har ni sett ÖA i dag? Tidningen skriver om underkända skolskjutsar, det är jag glad för.

INTE BRA
Chefen för Bilprovningen fortsatte:
Vi har velat göra det här arbetet i flera år, men inte klarat av det. Nu har vi från Bilprovningen och ÖA hjälpts åt, det är jättebra att de här artiklarna blivit skrivna.
Med Björn Sundfeldt i frontlinjen har Bilprovningen under en lång tid försökt åstadkomma siffror på hur det är ställt med säkerheten för skolskjutsar.
Vi har inte kunnat få fram fordonens registreringsnummer, förklarar Sundfeldt. Vi har pratat med Kommunförbundet och med en del kommuner, men de kanske inte haft så stora intressen av att göra det här.
Nu är det emellertid gjort på en ort i landet. Och siffrorna talar sitt tydliga språk. En tredjedel av skolskjutsarna underkändes vid den senaste besiktningen.
Vart tredje fordon... det låter illa vid första tanken, och det är förstås inte alls bra. Jag tror tyvärr att era siffror ganska bra motsvarar läget även i övriga riket.
Sundfeldt upprörs också av Örnsköldsviks Kommuns uppgifter om att där inte finns någon kontroll över vilka fordon som rullar sedan upphandling klarats av med respektive entreprenör.

DET ÄR OBEGRIPLIGT
Obegripligt att kommunerna har så dålig koll på standarden. Visst, jag kan förstå att det här faller tillbaka på ekonomi, men det är ju barn det handlar om.
Han menar att det inte är någon stor sak för en intresserad upphandlare att ställa krav.
Vid själva upphandlingen är det väl inte svårare än att stipulera vad som gäller. Gör klart på papper vilken miniminivå det är som gäller för att skjutsa barn.
Sundfeldt listar ett par saker som han anser borde vara självklara:
Barnen ska sitta fastspända i varsitt säte.
Fordonen som skjutsar barnen ska vara trafiksäkra.
Chaufförerna ska också vara trafiksäkra.
I ärlighetens namn ska sägas att de flesta olyckorna sker vid avstigning av bussarna. Det finns många förslag till förbättrad säkerhet där, en sak kan vara att införa förbud mot att köra om skolskjutsar när de står på hållplats.
När det gäller linjetrafik finns en regel som säger att inga bussar äldre än tolv år får användas. För att frakta samhällets yngsta finns inga sådana föreskrifter, utan där är det fritt fram att använda hur gamla bussar som helst.

ENTREPRENÖRERNA FÖRSTÅR
En intressant nyhet för mig, säger Sundfeldt. Jag inser att det blir ett problem för bussägarna om en 13-årig buss inte får användas för någonting.
Min åsikt är att det inte är åldern som ska avgöra om en buss är lämplig för skolskjutsar. Jag tycker det är skicket på fordonet man bör gå efter.
Hur tror du det skulle låta bland entreprenörerna om de helt plötsligt ställdes inför betydligt tuffare krav?
Jag tror de skulle uppvisa rimlig förståelse. Man kanske inte kan nå ända fram direkt, men på ett par år borde man kunna göra mycket.
Kommunerna behöver inte göra mer än att formulera sina krav, kontrollen sköter vi från Bilprovningens sida.
Vad säger du om att entreprenörerna själva tycker att bussarna har för dåliga bromsar?
Bussar och lastbilar har sämre bromsar än personbilar, där utvecklingen gått snabbt framåt. Det är inte tillfredsställande att bussar har dåliga bromsar, men det är å andra sidan skillnad på att bromsa ett fordon som väger femtio ton och att bromsa ett som väger ett ton.
Sundfeldt, som hjälpte ÖA i kartläggningen av Örnsköldsviks skolbussar, minns att han hajade till när det dök upp ett fordon som var underkänt på tolv punkter.
Det var inte vilka småfel som helst på den. Vad jag förstått rullar den inte nu, och kanske kommer den inte att göra det i framtiden heller.

HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons