Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unikt båtbygge i Gene

Gene. I sommar blir Gene fornby en attraktion rikare. Den första nutida kopian av Björkebåten, som har sitt ursprung från 400-talet, kommer då att byggas.
– Det handlar om lika delar forskning och båtbygge. Projektet ligger otroligt väl i tiden, säger Carl Anders Gestel, en av initiativtagarna.

Annons

Björkebåten är ett mellanting mellan en stockbåt och ett klinkbygge. Bottenstocken är gjord av lind och stävarna är inlaskade i
efterhand. Borden är av furu och spanten av gran har surrats fast med enkvistar. Björkebåten anses vara den tidigaste järnnaglade farkosten i Sverige och enligt den så kallade kol-14-dateringen är den från 400-talet efter Kristus.
Det gör att den passar bra in i
miljön vid Gene fornby där man byggt upp en järnåldersgård från 500-talet. Järnnaglarna kommer också att tillverkas i fornbyns smedjor.
Redan 1995 hade man planer på att rekonstruera en båt för Gene fornby, av en helt annan modell.
Den gången rann det hela ut i sanden. Men den här gången ska båten bli verklighet och en naturlig och viktig del i verksamheten vid Gene fornby, säger Carl Anders Gestel, arkeolog och etnolog, som är ledare för projektet.

RODD ELLER PADDLAD
Det har diskuterats om Björkebåten rotts eller paddlats.
Det finns ett hål och en vidjerest i ena bordets relingskant som kan ha varit en hå (= årtull). I så fall har båten rotts.
En intressant fråga bland många andra är hur impregneringen av bottenstocken ska gå till.
Gjordes den med nötfett eller sältran? Vi vet att det kommer att tas fram sältran på Holmön i sommar och hoppas kunna få tag i så pass mycket att vi kan se om det är användbart för impregneringen.

IMPORTERAD LIND
Ett problem blir att hitta en lämplig lind - eftersom lindar av sådan dimension inte finns så långt norrut.
Det kan till och med hända att vi tvingas importera från Polen
eller något annat Östersjöland,
Kanske något för Holmen.
M-real eller något annat skogsbolag att sponsra (red:s anmärkning)?
Studiebesök har gjorts vid Länsmuseet i Gävle där det enda kända exemplaret av Björkebåten finns. Antti Dahlgren, Undrom, byggledare för projektet, har fått i uppdrag att ta fram en skalenlig modell av den båt som nu ska byggas.
Utifrån alla tillgängliga fakta ska vi göra den mest sannolika konstruktionen av denna gamla farkost.
Det ska bli otroligt spännande och intressant. Vi väntar oss ett mycket stort intresse eftersom vår båt blir en nyhet i båtbyggarvärlden.
Antti Dahlgren har tidigare
medverkat i rekonstruktionen av
avafjärdsvraket Styra, som byggdes till Styresholmsspelen i Ångermanälven, i mitten av 1990-talet.
Forntidsföreningen Angur och elever från Ålsta folkhögskola deltar med frivilligt arbete i projektet vars budget i nuläget ligger på
cirka 220 000 kronor. Om det kommer att räcka är i nuläget inte klart.
Byggandet ska pågå under tiden 1 juli till 18 augusti.

EFTERLYSER ROTBEN
Ifall det finns skogsägare som har rotben av gran på sina vindfällen är vi mycket intresserade att få kontakt. Vi behöver rotben som spant som passar exakt in i båtens form. I den ursprungliga Björkebåten är avståndet mellan spanten på centimetern lika stort.
Eftersom vi ger oss i kast med något som inte gjorts sedan på
400-talet är vi ytterst intresserade av förslag och idéer från våra besökare, fortsätter han.
Allt arbete kommer att ske i nära samarbete med marinarkeolog Seth Jansson i Härnösand och
marinarkeolog Christer Westerdahl vid Vänermuseet.
Vi har även för avsikt att filma och dokumentera hela byggnationen och hoppas kunna använda detta i vidare sammanhang, säger Carl Anders Gerstel.

PEHR-AXEL SUNDBOM

Mer läsning

Annons