Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två dramatiskt räddade efter flygkrasch

Vid 16-tiden i går eftermiddag larmades Flygräddningscentralen. Ett ultralätt flygplan av typ CT2K lämnade Mellansels flygplats vid 12-tiden var försvunnet.
Först 18-tiden påträffades planet kraschat i skogen inte långt från flygplatsen. Piloten och en passagerare skadades men var vid medvetande.

Annons

Det var vid 12-tiden som den erfarne piloten och en god vän gav sig ut på en flygtur från flygfältet i Mellansel. Man hade uppgett att turen skulle gå mot Örnsköldsvik och sedan efter E4 mot Docksta.

LARMADE FLYGRÄDDNINGEN
När planet inte återvänt på eftermiddagen spanades området runt flygfältet av en annan pilot från flygklubben utan att han lyckades hitta det. Vid 16-tiden larmades Flygräddningscentralen och en räddningshelikopter från Midlanda sattes in för att söka det försvunna flygplanet.
Något senare gick larm ut i lokalradion där man uppmanade folk att höra av sig till polisen i Sundsvall om de sett CT2K-an.
Detta resulterade i att vi fick tips om att någon hört en kraftig duns inte långt från flygplatsen, berättar polisinspektör Lars Silverlöv.
Räddningstjänsten ryckte därför ut med sina räddningsfordon. Samtidigt söktes också det aktuella området av med räddningshelikoptern.
Cirka 600 meter från väg 348 och inte långt från flygfältet upptäckte besättningen det vitmålade planet som kraschat i den täta skogen. Från helikoptern kunde man sedan dirigera räddningspersonalen till olycksplatsen.
Där fann man de båda männen skadade men väl vid medvetande. De hade då legat i åtskilliga timmar i den svårtillgängliga terrängen.

PROPBLEM MED KLAFFAR
Vad som orsakade kraschen kommer att utredas av haverikommisionen. Men enligt polisen har piloten uppgett att han haft problem med de klaffar som reglerar höjden samtidigt som han hamnat i en kraftig kastby.
Planet var totalförstört efter att ha brakat ner bland träden. De båda männen hade en stor portion tur som överlevde äventyret. Nu kom de av allt att döma undan med benbrott. Sent i går kväll undersöktes männen på sjukhuset för att bringa klarhet i om de råkat ut för andra skador.
Piloten hade en mobiltelefon med sig. Men när flygräddningen sökte kontakt fick de bara mobilsvar. Förmodligen kunde han inte få tag på telefonen efter kraschen.
Räddningsarbetet blev mycket komplicerat. En upphuggen väg genom skogen förlängdes med hjälp av motorsågar fram till olycksplatsen.
Räddningstjänstens bandvagn kunde ta sig ända fram trots att terrängen var svårforcerad.

VINSCHADES UPP I HELIKOPTERN
Med hjälp av räddningshelikoptern kunde männen vinschas upp ur skogen. Men först efter klockan 20 i går kväll då de av allt att döma hade legat hjälplösa och skadade i skogen under 6-7 timmar. Kanske ännu längre.
Männen bärgades en och en med hjälp av helikoptern som sedan landade på väg 348 där ambulanser väntade. Tidvis stängdes därför trafiken av i båda riktningarna.
Enligt uppgift var piloten en van flygare med många timmars flygning bakom sig. Planet tillverkades under fjolåret men registrerades först den 30 november 2001.
Det finns bara två exemplar av detta ultralätta plan i Sverige.
Planet är jättesnabbt och flyger utan problem 180 kilometer i timmen, säger Arne Sjöblom från Gottne som har ett liknande plan.
Han var själv ute och flög under gårdagen och såg också hur det andra planet lyfte från flygfältet.
Enligt Arne Sjöblom finns det också en fallskärm som extrautrustning som kan användas vid ett motorhaveri. Vilket är möjligt då planet bara väger 450 kilo. Men någon sådan fallskärm fanns inte i olycksplanet.

KJELL E HÄGGLUND

Mer läsning

Annons