Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Hjuletid – året runt

/

Så här års är däckavtrycken på cykelbanorna lätt räknade. Men det är ingen omöjlighet att cykla på vintern, bara en utmaning.

Annons

M&M – motion och miljö. Där har du två tunga argument för att ta cykeln i stället för bil eller buss. Allt fler upptäcker cyklingens fördelar – även på vintern vilken speglas i försäljningen av dubbdäck.

– I höst har vi märkt ett klart ökat intresse för vintercykling, många kommer in och vill ha tips. Och det har definitivt sålts mer dubbdäck, speciellt jämfört med i fjol då det var en liten svacka, berättar Ebbe Glud på Team Sportia i Örnsköldsvik.

För egen del har jag gett mig den på att cykla till jobbet så ofta det går. Det här är mina erfarenheter av ett års vintercykling – skaffa egna om du vill.

Det tillkommer tre faktorer jämfört med sommaren: kyla, snö/is och mörker. Och jobbar man inte inom snösvängen är det nog svårt att ändra på dem, alltså gäller det att anpassa sig själv – och sin cykel.

Kyla.

Jag brukar klä mig ungefär som för skidåkning: underställ, träningsoverall, mössa, handskar och så vidare. Inte så tjockt alltså eftersom man fort får upp värmen. Vinterkängor med skaft duger gott på fossingarna. Är det riktigt kallt och/eller blåsigt blir det fler plagg enligt flerskiktsprincipen; en vindtät skaljacka ytterst och kanske en balaklava på skallen.

Till skillnad från skidåkning är det ju mest benen som får arbeta vid cykling så tänk på att skydda fötter, händer och bål lite extra.

Se till att ha ett litet klädförråd på jobbet, till exempel vinterjacka, så behöver du inte ta med så mycket ombyte. Jag brukar ha med innekläder i en liten ryggsäck och ta en snabbdusch före dagens värv.

Snö.

Det ska sägas med en gång: att cykla på snö och is är inte det enklaste alla gånger. Eller säkraste. En liten isfläck i en kurva så schwoop åker man på nosen. Men dubbdäck ger mycket bättre grepp.

– Vissa kör med dubbdäck bara på framhjulet så att det inte glider i väg medan andra väljer både bak och fram. Omkring 150 dubb har ett standarddäck men det finns däck med fler också, säger Ebbe Glud.

Dubbdäck finns från några hundringar och uppåt.

Dubbdäcken gör mest skillnad på is, i lössnö klarar man sig bättre på sommardäck. Och eftersom snön kan vara spårig och tungcyklad föredrar jag en mountainbike med gott om växlar och breda däck. För det är ju så att cykelvägar inte är prio ett för snösvängen på alla håll. Räkna med upp till 50 procent längre tid att cykla på vintern.

– Vi rekommenderar en service av cykeln på hösten, kanske då man byter till vinterdäck, för att slippa vajrar som fryser ihop, säger Ebbe Glud.

Mörker.

På vintern gäller det se – och synas. Cykeln ska vara utrustad med reflexer och en reflexväst på sig själv skadar inte heller. Ju fler reflexer desto säkrare, speciellt som bilister inte är så vana att se cyklister på vintern.

När det gäller belysning föredrar jag en hjälmmonterad pannlampa som följer med dit man tittar. De moderna led-pannlamporna är något helt annat än forna tiders halogentyper, eller de små diodlamporna man får för 69 kronor på macken. Min spottar ur sig 750 friska lumen men det finns ännu ljusstarkare också. En bra, uppladdningsbar lampa kostar från en tusenlapp och uppåt.

Har du väl kommit i gång med vintercyklingen kanske du vill ta det ett steg till: lämna vägen. Skoterspår kan nämligen vara riktigt roliga att cykla på om de är tillräckligt hårda, vanligtvis under vårvintern. Men se upp för skotrar förstås.

Mer läsning

Annons