Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Trött på att ringa för sophämtning

Bonäset. Varje kvartal betalar pizzeriaägaren Aslan en avgift till kommunen för sophämtning. En sophämtning som ofta uteblir.
Efter flertalet klagomål till tekniska kontoret har han tröttnat.
– De ska skärpa sig. Det här är dåligt både för mig och miljön, suckar Aslan.

Annons

För elva månader sedan började Aslans problem med kommunens renhållningssektion. Sophämtningen var mycket oregelbunden och kunde vissa veckor utebli helt, trots att avgiften betalats in.
Aslan har gång på gång ringt och klagat hos Tekniska kontoret där de beklagat problemet. Ändå blir inget bättre.
Jag betalar varje kvartal och ändå utför inte kommunen jobbet. De ska inte lura folk, dundrar pizzeriaägaren.

DET HÄR TAR VI PÅ OSS
Leif Utter på tekniska kontoret vet om problemet och han har också varit i kontakt med Aslan.
Vi roterar med chaufförerna på olika distrikt och av någon anledning har han drabbats. Det här tar vi på oss.
Varför händer det vid upprepade tillfällen?
Vår kommunikation till förarna har inte fungerat som den ska. Vi ska bli bättre helt enkelt.
Aslan själv har svårt att se en ljusning. Tidigare hade han två sopkärl men har nu tvingats ta bort ett.
Han menar att det blir för dyrt och att det räcker med ett om de tömmer varje vecka.
När pizzeriaägaren ringt och klagat har tekniska kontoret ibland omgående skickat ut en extrabil för att hämta hans sopor. Men nu börjar tålamodet ta slut för Aslan.
Det är ju bättre om de hämtar varje vecka, då slipper jag ringa och de slipper åka extra.
Det är på torsdagar soporna ska hämtas och enligt Aslan gjordes inte detta förra veckan. Leif Utter däremot säger sig tro att detta blev utfört.
Jag jobbade inte då men enligt de uppgifter jag fått hämtades soporna, säger Leif Utter.
Han är emellertid besviken över att situationen har uppstått och ska se till att liknande fall inte upprepas i fortsättningen:
Visst är det tråkigt att han kommer i kläm. Jag ska prata med mina mannar ytterligare en gång och dessutom poängtera att de måste ta dessa sopor.
Så det ska alltså bli bättring?
Absolut. Vi börjar ju också tröttna på att han ringer och klagar, säger Leif Utter. JIMMIE NÄSLUND

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons