Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tar hjälp av Ö-viksföretag för att bli störst i landet

/
  • På väg mot toppen. Magnus Bråth hjälper Agnes Larsmarker på Fröken Fräken att skapa den webbsajt inom inredning som ska bli mest populär.

Landets mest besökta webshop för inredning.
Det är målet för företaget Fröken Fräkens nya sajt.
– Jag tror att det är fullt möjligt inom ett år, säger experten Magnus Bråth, som nu gått in som delägare i webshopen.

Annons

Nu hålls e-handelsdagar på Södra Berget i Sundsvall med ett 70-tal deltagare från hela landet. Och det var vid det förra eventet i maj som Fröken Fräkens ägare Agnes Larsmarker fick kontakt med Magnus Bråth.

Hon har parallellt med butiken i Skönsberg drivit e-handel i fem år och ville utveckla den verksamheten. Magnus Bråth driver företaget Brath AB i Örnsköldsvik och är expert på sökmotoroptimering, vilket är det vanligaste sättet för kunderna att hitta e-butiker.

– Jag fastnade för det driv och engagemang som Agnes har. Dessutom hade hon nått ganska långt med sin e-butik, samtidigt som den gick att utveckla ytterligare, säger Magnus Bråth.

Att det redan finns massor av webshopar för inredning oroar honom inte.

– De flesta av dem har fokus på fel saker och inte så mycket internetvana.

Hon å sin sida tycker att det känns bra att ha fått in honom som delägare i stället för att köpa tjänsten.

– Nu får jag landets kanske vassaste på sökoptimering och dessutom ett engagemang tillbaka.

Det första han åtgärdade var att byta sajtens tekniska plattform.

– Googles sökmotor kunde inte läsa den gamla ordentligt. Så vi bytte till den modernare plattform som Sundsvallsföretaget Kodmyran har utvecklat.

Förutom att ligga bra till på sökmotorn så menar Magnus Bråth att det är bra om sajten får flera länkar in, exempelvis från bloggare.

– Men då ska det vara en win-win-situation. Nu är det för många sådana som tigger om att få produkter, utan att lova någon motprestation, tycker Agnes Larsmarker.

Magnus Bråth har fler tips:

Viktigast är att sajten är tydlig, så att sökmotorn förstår den och att kunderna gör det. Designen ska göra det enkelt att handla där.

Sajten ska ge förtroende.

Den ska ha en enkel betallösning.

Webshopar för kläder och skor har i regel gratis returrätt om kunden inte är nöjd.

– Det skulle kosta för mycket. Däremot ska det vara enkelt att returnera, menar Agnes Larsmarker, som håller samma priser på webben som i den fysiska butiken.

– I dag står webshopen för knappt tio procent av hela försäljningen, så butiken är förstås stommen i verksamheten. Men nu gör vi en riktigt stor satsning och tar in massor med nya varumärken, så jag tror att vår e-försäljning kommer att öka kraftigt, säger Agnes Larsmarker.

Så nu ska hon skaffa mer lagerutrymme.

***

E-handel

E-handeln beräknas i år växa med 18 procent jämfört med i fjol.

Detaljhandeln totalt beräknas växa med 2 procent.

E-handeln kommer därmed att utgöra knappa 6 procent av den totala detaljhandeln i Sverige.

Hemelektronik var den bransch som i fjol omsatte mest på e-handeln, 7,6 miljarder kronor. Kläder och skor var tvåa med 6,7 miljarder, böcker och musik trea med 3,2 miljarder.

Mer läsning

Annons