Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sträng kyla ställer in tågen

/

När det blir ordentligt kallt ställs tågen in på Botnia- och Ådalsbanan.

Annons

De senaste dagarnas snöfall har bidragit till att tågtrafiken i främst Stockholm och södra Sverige blivit stillastående. Samtidigt gör kalla temperaturer att tågen kan ställas in längst uppe i norr – och Norrtåg skriver på sin hemsida att "i de fall då sträng kyla råder under vintermånaderna kan vi tvingas ställa in trafik".

– Vi samarbetar med SJ och har satt minus 30 grader som gräns, säger Jan Blom, säkerhetschef på Norrtåg.

– Det har med att infrastrukturen att göra, främst strömavtagarna blir känsliga när det är så kallt. Om vi kör då, finns risk att vi utsätter våra resenärer för fara. Vi bedömer från fall till fall, om det är så kallt bara på någon enstaka plats kan det hända att vi kör ändå, säger han.

Det var just detta som inträffade mellan Gällivare och Kiruna under natten mot torsdag, då kontakten mellan tåg och kontaktledning bröts. Tåget befann sig vid en station, vilket underlättade underhållsarbetet för Trafikverket.

– Det finns en viss risk när det är sträng kyla ute, särskilt om det händer något i ett så kallat väglöst land. Vi har gasolkök på tågen och ska även placera ut värmefiltar, säger Jan Blom.

I de fall där det råder sträng kyla, ställs tågen in – det gäller både för tåg som körs av SJ eller Norrtåg. För övrigt rapporterar Norrtåg att tågen går helt enligt tidsplanen under torsdagen, trots både snö- och kyla på sina håll längs sträckan.

Mer läsning

Annons