Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora kostnader närkaj måste byggas ut

Inom en snar framtid blir det nödvändigt att bygga ut kajen i Domsjö hamn för mångmiljonbelopp.
– Vi kan inte muddra längre, säger Christer Ögren, vd Öviks Hamn och Logistik.

Annons

Det kommunala hamnbolaget äger hamnen i Domsjö efter en uppmärksammad affär mellan kommunen och Höglands Såg i början på 2000-talet.

Hamnen ligger söder om Domsjöfabriken i Moälvens mynning – och det är problemet.

I älvmynningar grundar det med automatik upp över tid, och det löser man genom att till och från muddra.

För några år sedan muddrades det också i Domsjöhamnen – och det gick inget vidare.

Muddringen i sig gick bra, men det blev rejäla sättningar i kajen, så man tvingades gräva upp, fylla ut och asfaltera om.

– Under nuvarande förhållanden kan vi inte muddra längre, säger Christer Ögren.

Det är inte akut, men på sikt kommer Öviks Hamn tvingas göra något radikalt för att behålla vattendjupet på 6,6 meter som är stipulerat.

Det finns inget konkret beslut men i den ekonomiska planen för 2015 har hamnbolaget lagt in en utbyggnad och säkring av kajen, för att möjliggöra muddring.

Någon kalkyl över kostnaderna är inte gjord, men preliminärt har man lagt in en kostnad på 10 miljoner kronor.

– Vi får se hur det blir, men vi måste hela tiden se framåt, säger Christer Ögren.

I övrigt när det gäller hambolaget går det bra i Köpmanholmen, där hamnen hela tiden utvecklas. Bland annat har man nu investerat i manskapsbodar på kajen.

I februari, mars tar man emot 48 vindkraftverk där.

– Vi har inte budgeterat för mer, men har förfrågningar om att ta emot fler, säger Christer Ögren.

Öviks Hamn försöker också hitta ett användningsområde för de gamla Shellcisternerna – som bolaget fick i knäet i samband med en stor internaffär mellan de kommunala bolagen förra året.

Christer Ögren säger inget konkret men antyder att man är nära en lösning.

– Vi jobbar hårt med frågan.

Mer läsning

Annons