Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stöd för ämnesbetyg

ÖRNSKÖLDSVIK. Ersätt dagens kursbetyg på gymnasiet med ämnesbetyg. Det föreslår utbildningsminister Thomas Östros och får stöd av rektorerna på Örnsköldsviks båda gymnasieskolor, Park och Nola.

Annons

Hur betygssystemet ska se ut i framtiden utreds just nu av den parlamentariska gymnasiekommittén. Den har ännu inte hunnit till frågan om just kursbetygen. Först i mitten av december ska kommittén lämna ifrån sig sitt förslag om hur den nya gymnasieskolan ska se ut.
En av frågorna som ska utredas är om och hur ett ämnesbetygssystem kan införas. Men utbildningsminister Thomas Östros vet redan nu vad han vill. Med en återgång till ämnesbetyg hoppas han få bort en stor del av den stress som tynger många gymnasieelever i dag.
Östros vill att gymnasieleverna i framtiden ska få ett slutbetyg i varje ämne de läst, istället för som i dag ett betyg efter varje avslutad kurs i alla ämnen under hela gymnasietiden.

GER ÖSTROS STÖD
I och med att kurser påbörjas och avslutas under hela gymnasietiden får eleverna en mängd kursbetyg i sitt avgångsbetyg. Ett slutbetyg kan därför innehålla 30-40 kursbetyg, en naturvetare kan exempelvis få fem betyg i matematik.

Parkskolans rektor Åke Collin sitter med i gymnasiekommitténs referensgrupp på riksplanet. Han är en av fem rektorer i landet som finns med där, tillsammans med ytterligare ett 25-tal personer från bland annat skola och näringsliv.
Det här är nog en allmän önskan, tror Åke Collin. Dagens avgångsbetyg är för uppsplittrade och omfattande, de kan bestå av flera A4-sidor. Vi skolledare på Park står i alla fall bakom Östros förslag.
Även Cathrina Strandberg, rektor på Nolaskolan, välkomnar en förändring.
Det vore bra att komma bort från kursbetygen, säger hon Den ständiga betyggssättningen skapar en väldig stress hos eleverna.
Men hon varnar för att en omställning inte blir helt lätt.
Det kan ställa till problem när utbildningsministern nu förekommer gymnasiekommittén. Den måste klara att lösa en rad detaljfrågor, som vad ett ämnesbetyg är och hur man ska kunna jämföra matematikbetyg mellan olika gymnasieprogram.

KAN BLI PROBLEM
Hur jämför man exempelvis matematikbetyget för en naturvetare som läst A- till E-kursen, med elevers betyg på andra program där man bara läst A eller A och B?
Åke Collin tror att ämnesbetyg blir tydligare och lättare att ta till sig för de som ska läsa dem, exempelvis arbetsgivare.
Slutbetyget bör vara en sammanfattning av på vilken nivå eleven står inom ett ämnesområde när han eller hon går ut. I dag kan en omfattande kärnämneskurs dra ner slutpoängen, trots att eleven senare under gymnasiet läst betydligt mer i ämnet.

Cathrina Strandberg är inne på samma linje.
Det är de kunskaper eleverna besitter när de går ut gymnasiet som ska betygsättas. Det är viktigt, för det är den kunskapsnivån, som eleverna ska bygga på närde går vidare till exempelvis högskolan.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons