Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stadsvandring för hundra år sedan – i datorns värld

ÖRNSKÖLDSVIK. Storgatan, längst ner mot hamnen. Kullersten på ömse sidor ut mot gatkanterna, i mitten en grussträng för hästarnas skull.
Nej, inte Örnsköldsvik av i dag. Däremot anno 1908 – i datorns värld

Annons

Nu är det möjligt att vandra omkring i det tidiga Örnsköldsvik, så som det såg ut runt 1908, knappt 15 år efter att staden blivit just stad.
Det är Johan Ödbergsällskapet som sedan i höstas drivit projektet att återskapa de tidiga stadsmiljöerna med datorns hjälp. Projektet ingår i landstingets ramprogram Industrisamhällets kulturarv i Västernorrland.
Vi har velat återskapa miljöerna från tiden kring 1908, alltså hundra år innan tiden för Vision 2008, säger Per-Eddie Bjuggstam som genom sitt företag Real City AB står för det tekniska kunnandet och skapandet av datormiljöerna.
Arbetet började i augusti-september förra året och ska vara klart till sommaren. Projektet ska slutredovisas innan 1 september.
Den färdiga stadsrundvandringen i datorn ska sedan, tillsammans med annat material som kommit fram under arbetets gång, ställas ut i Örnsköldsviks museum i september.

SKAPAT ETT KULISSBYGGE
För att kunna återskapa de gamla miljöerna har Per-Eddie Bjuggstam och hans medarbetare, tillsammans med Johan Ödbergsällskapet folk och anställda vid museet, letat fram mängder av fotografier, dokument och husritningar.
På den gamla stadsplanen från 1910 som visar de centrala delarna av Örnsköldsvik kan vi se vilka hus som faktiskt fanns, visar Per-Eddie Bjuggstam. Med hjälp av flera olika datorprogram, bland annat 3D Studio, har vi sedan skapat ett kulissbygge, eller ett dockhus med husen som klippdockor om man så vill. Det färdiga resultatet blir en blandning av klippteknik/bildredigering och rena grafikbyggen i datorn.
Johan Ödbergsällskapets Karl-Eric Axenström är projektledare och har, tillsammans med sällskapets ordförande Göte Nordmar, hjälp till att leta fram material som visar hur stadsmiljöerna såg ut för runt hundra år sedan.

RÖRA SIG FRITT
Fram till i dag har man byggt upp ett 60-tal byggnader i datormiljö. Tekniken gör det möjligt att förflytta sig längs gator och hus, som om man gjorde en kameraåkning vid en filminspelning.
Skyltar, träd, planteringar, lyktstolpar och andra detaljer i gatubilden ska, tillsammans med människor och den tidens fordon, så småningom bidra till att ge en känsla av att faktiskt röra sig i Örnsköldsvik vid seklets början.
Det färdiga resultatet ska vara möjligt att ses och användas i en vanlig hemmadator med ett någorlunda modernt grafikkort. För att inte användaren ska uppfatta tekniken som seg i datorn, har de färdiga miljöerna gjorts grovkornigare och mindre verklighetstrogna än vad som varit möjligt med tillgänglig teknik.
Vi har lagt oss på en fusknivå för att kunna ha friheten att röra sig bättre, säger Per-Eddie Bjuggstam. Tanken är att kunna sälja en vanlig cd-romskiva med stadsvandringen, men även lägga ut delar av den på Internet. I första hand hoppas vi det här ska vara till nytta i skolorna och för en intresserad allmänhet.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons