Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spännande järnåldersliv i Gene

/
  • Full aktivitet i järnåldersbyn. Intill Gene fornbys långhus tvinnar några elever vänskapsband, medan andra provar på att spinna ull. Täljning av vinare står också på schemat denna ovanliga skoldag.
  • Linnea Forslund, Emma Jakobsson och Mathilda Forstin provar på hur det är att vara arkeolog för en dag.
  • Tälja med kniv är spännande. William Wilcke och Edvin Jakobsson är fullt upptagna med sina vinare.
  • Anna Arnmark och Julia Gyllenflykt mäter upp kornmjöl till kams. Sedan ska det bara till salt och vatten.
  • I går var Norrflärkeskolan i Gene fornby. De äldre barnen fick prova på att vara arkeologer, medan de yngre fick leva järnåldersliv. Här hjälper läraren Katarina Strömberg Nathalie Englund, Ella Nilsson och Jonna Byström att tillaga kams i grytan över elden.

Vid det stora träbordet rör Anna och Julia ihop kornmjöl, salt och vatten till kamssmet. En bit bort sitter William och Edvin på en träbänk och täljer vinare.
Skoleleverna är tillbaka i Gene fornby för att lära sig om äldre järnåldern.

Annons

Det var några år sedan sist. Men nu är skoleleverna tillbaka i fornbyn för att se, lyssna, prova och lära.

– Barnen ska få känna på hur vi har tolkat livet på den här gården år 500 efter Kristus, säger Bettan Edberg från Örnsköldsviks museum.

Hon är för dagen den tidstypiskt klädda hövdingen Nanna på Genegården – och därmed även hövding över hela Nolaskogs.

På besök har Nanna elever från Norrflärkeskolan i åldrarna upp till årskurs tre.

De lyssnar andäktigt på det som sägs, och ger sig sedan lite blygt men nyfiket in i de olika aktiviteterna.

Det är museet som håller i provverksamheten för skolorna under september.

– Jag berättar lite om gården och vad människorna gjorde här. Sedan får eleverna också laga lite mat, som kams, och de får tälja vinare. Den användes för kommunikation under jakten, förklarar Bettan Edberg.

– Vi satsar rätt mycket på det här. Vi har fyra tjänster från museet i gång under fyra veckor. En förberedelsevecka och sedan tre veckor här i fornbyn med skolbesök. Sedan ska det utvärderas.

Eleverna får också prova på att spinna lin och ull, samt skjuta lite med pil och båge.

Ella Nilsson har aldrig provat på själv att göra kams, men tycker det är kul.

– Pappa brukar göra det och då får jag ta hand om Emelia. Det är min lillasyster.

På frågan en stund senare om kamsen blev god, ger hon ett kort och kärnfullt svar:

– Mmmm!

Det syns att de andra eleverna också gillar järnålderskäket.

En del väljer lingon till sin kams, andra en klick guldgult smör. Några tar både och.

– Det smakar som det ska smaka, konstaterar Wilma Sandström.

Enligt skolans läroplan ska barnen lära sig dels hur människorna på den här tiden levde, dels lära sig om hur man forskar fram kunskap om det.

Därför får de lite äldre barnen i årskurs 4-6 prova på att vara arkeologer för en dag. Museets Maggis Frisk finns på plats för att visa hur man gör – och förklara vad det är eleverna hittar.

– Man jobbar lite som med en tårta, lager för lager. Först tar vi bort den översta "grädden", förnan, och sedan försöker vi få en bild av nästa lager, urlakningsskiktet.

– Där letar man efter olika färger i backen och då kan man hitta exempelvis stolphål efter byggnader.

Mer läsning

Annons