Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Slagsida utanför Husum

HUSUM. Ett lastfartyg gick i går eftermiddag av hittills oförklarliga skäl på grund utanför ön Åskär. Fartyget var på väg från M-reals fabrik i Husum.
När fartyget lämnade fabrikskajen valde den polske kaptenen att gå utan hjälp från lots.
Ett ödesdigert beslut.

Annons

Vid halv fyra i går eftermiddag lämnade det holländska fartyget Geulborg M-reals kaj i Domsjö med destination England. Båten hade legat inne sedan tiotiden på morgonen för att lastas med pappersmassa.
Klockan halv fyra lämnade det knappt 3000 ton tunga och 90 meter långa fartyget kajen utan lots. Gränsen för att båtar måste ha lots går vid 100 meter. Därunder är det frivilligt.
Den polske kaptenen valde alltså att styra själv.
När fartyget grundstötte, cirka femton minuter efter det att man kastat loss från kajen, började det troligtvis omgående ta in vatten. Detta resulterade ganska snabbt i en slagsida som med instrument uppmättes till 22 grader.
Besättningen på totalt åtta man satte sig snabbt i säkerhet i en livbåt då slagsidan uppstod. De visste inte själva vad som hade gått fel.
Fartyget skrapade mot botten, det är allt vi vet! förklarade de ropandes från livbåten på knagglig engelska och med vida gester som hjälp.
En dryg timme efter grundstötningen var kustbevakningen på plats. Befälet Tommy Hägglund och hans besättning höll på att förbereda båten för nästa skift när larmet kom.
Vi vet inte varför det tog sådan tid innan vi nåddes av beskedet men när larmet kom åkte vi direkt, förklarar han.
När kustbevakningen nådde olycksplatsen satt besättningen i livbåten. Hägglund bordade det lutande fartyget med några kollegor för att kontrollera kompass, radar, roder samt andra instrument ombord. Dessutom kontrollerade man loggböcker. Inget visade på några fel.
Dessutom fick besättningen göra alkoholtest. Resultatet var att alla var nyktra.
Vad som har hänt är för tidigt att sia om. I nuläget vet vi att fartyget gått på grund och att det tar in vatten i två tankar. Dessutom läcker det ingen olja, förklarar Hägglund.
Ovanför fartyget cirkulerade i går kväll kustbevakningens flygplan för att ständigt kontrollera oljeläckage. Utan resultat.
Huruvida fartyget riskerar att sjunka ville inte Hägglund säga mycket.
Sent i kväll (läs; fredag) kommer sjöfartverkets inspektör. Han ska fatta beslut huruvida fartyget ska bogseras loss. Tills dess gör vi inget.
Inledande förhör hölls i går eftermiddag med delar av besättningen men Tommy Hägglund ville inte avslöja vad som sades.
Det verkar som att olyckan beror på den mänskliga faktorn, är det så?
Det vill jag inte säga något om.
Vad tycker du om att man undvek att ta hjälp av lots?
Det finns ju inga bestämmelser som säger att man måste det eftersom båten bara var 90 meter lång, så det är ju upp till dem. Det kanske fanns en ekonomisk aspekt också. Det kostar ju en del att beställa lots.
Men du vet ännu inte exakt vad som orsakade olyckan?
Nej, det vet jag inte.
Jimmie Näslund

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons