Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skotern lockar allt fler – inte minst kvinnorna

/

Hundratusen fordon i bruk. Sex dödsolyckor i snitt per vinter.

Annons

Skotern har blivit ett alltmer mångsidigt fordon och intresset för snöskoteråkning ökar i Sverige. Branschen räknar med att 100 000 snöskotrar i dag används aktivt.

Säsongen 2012/2013 nyregistrerades 9 385 snöskotrar i Sverige. Ett resultat som bara slagits tre gånger sedan statistiken började föras för 35 år sedan. Rekordåren var 1987–1990.

En förklaring till den ökade försäljningen kan bland annat vara att allt fler kvinnor köper egna skotrar.

– Utan att för den skull kunna verifiera det med siffror så har väl jag, och flera med mig, en känsla av att snöskoterintresset utvecklar sig i samma riktning som motorcykelåkandet gjorde för länge sedan. I familjer och i sällskap där man kör och åker mycket snöskoter vill kvinnorna i dag köra sin egen maskin i stället för att bara åka bakpå, säger Pär Persson, Sveriges snöskoterägares riksorganisation, Snofed.

Branschen har även koncentrerats på allt färre märken. I början av 1970-talet fanns över 140 snöskotertillverkare bara i Nordamerika. I dag tillverkas årligen 200 000 skotrar internationellt, fördelat på fem skotermärken. Det är Lynx, Ski-Doo, Arctic Cat, Yamaha samt Polaris.

Tekniska framsteg tros vara skoterns välsignelse:

– Jag är övertygad om att fordonsutvecklingen de senaste tio åren har fått till följd att snöskotern har funnit nya användare i segmentet "unga vuxna" – människor som aldrig hade blivit snöskoterförare om snöskotern inte hade utvecklats till det mångsidiga fordon som det i dag är med den framkomlighet som många maskiner har, säger Pär Persson.

Trots den stora ökningen i användande har inte antalet olyckor förändrats nämnvärt. Varje år omkommer i snitt 6,5 personer per säsong – en siffra som varit i princip konstant sedan statistik började föras 1974.

2008 betecknas som ett "mardrömsår" då 18 personer dog i snöskoterolyckor.

– Att olyckorna inte ökat i paritet med användandet tror jag beror på att förarbeviset blivit obligatoriskt, och att det 2009 lyfter in i körkortslagstiftningen, säger Pär Persson.

Det ökade skoteranvändandet innebär även ökning av buller, avgaser, skador på mark och gröda samt störning av vilda djur och renskötseln i fjällområden.

Mer läsning

Annons