Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolstart i Björna för asylsökande

/

Det har gått sex veckor sedan första asylsökande familjen kom till Björna.
Förra veckan började barnen i skolan.
– De är så otroligt glada och positiva, säger lärarna Anna Samuelsson och Anna Sjölund.

Annons

Det handlar om kontraster – stora kontraster.

I Syriens huvudstad Damaskus bor det nästan två miljoner människor. I lilla Björna i Ångermanland bor det ungefär 400 – innan ett 50-tal asylsökande människor kom i oktober.

I förra veckan började barnen i skolan. Det handlar om allt från förskolebarn till de som går i högstadiet – och det handlar om ett långt förberedelsearbete för att allt ska bli så bra som möjligt.

– Det är spännande även för oss. Vi kommer säkert också att få lära oss mycket av barnen, säger Anna Samuelsson.

– Vi har barn från förskoleålder och upp till högstadiet här. Det är flest förskolebarn, säger hon.

De två lärarna säger att de har märkt tydligt att många barn redan har knutit kontakter med Björnabor och även lärt sig lite svenska.

– De leker och spelar fotboll på fritiden. Barnen på skolan är väldigt positiva till att de har kommit hit, säger Anna Sjölund.

De nyanlända Björnaborna i skolan har fått jämnåriga faddrar, som ser till att stötta och hjälper till med det där lilla extra.

– Det är barn i samma ålder och klass, säger Anna Sjölund.

När ÖA hälsar på vid skolan har tre av de nya eleverna matte. Eller rättare sagt en modersmålslärare ska testa hur deras färdigheter är.

Huda Al-Majdi heter läraren, en utbildad universitetslärare från Bagdad, som i hemlandet undervisade i både matte och fysik.

– Jag kom till Sverige för sju år sedan. Vi flydde från Irak, säger hon och tillägger att familjen flyttade från Stockholm till Örnsköldsvik när mannen fick ett jobb som civilingenjör.

– Och vi trivs jättebra i Örnsköldsvik.

Den här dagen ska barnens färdigheter testas. Det är prov i matte, mest för att se på vilken nivå deras färdigheter är.

– Skolan i Sverige är lite annorlunda mot i Syrien. Jag vet, jag har själv bott där i tre år, säger hon och ställer frågan till barnen om det är någon som kan gå fram till tavlan och skriva vad svaret på åtta plus tre blir?

– Innan vi går vidare måste vi ha prov, säger hon.

Huda Al-Majdi säger att skoldagarna i Sverige också är längre än i Syrien.

– I stället får barnen färre läxor här, säger hon.

– Och barnen från Syrien är inte vana att ha ämnen som träslöjd och syslöjd, eller att få möjligheten att bada i skolan, säger hon.

Vi passar även på att fråga hur de trivs i Björna och med modersmålslärarens tolkande ord – gemensamt med nickar – råder det knappast några tvivel.

– Vi trivs jättemycket. Jag vill gärna bo kvar här. Jag vill inte flytta igen, säger en elvaårig pojke.

– Det enda som inte är bra är att det kostar väldigt mycket om man vill åka buss till stan. Annars är allt mycket bra, säger en jämnårig flicka.

– Det är kallt här. Vi hade ingen snö i Syrien, säger en tolvårig flicka och tillägger att det är fint i Björna.

Till sist får barnen frågan vad de vill bli när de blir stor?

– Pilot, säger en.

– Läkare, säger nästa.

– Och jag vill bli fotbollsproffs, säger den tredje.

Men först handlar det om lite mer matte på skolschemat för de färska eleverna i Björna.

Mer läsning

Annons