Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolbussar dras in

/

Det ska dras in skolskjutsar i Örnsköldsviks kommun. Det finns miljoner att spara på busstrafiken.
Elever runtom i kommunen kommer att påverkas och få längre skoldagar.

Annons

Trafikenheten har under år uppvisat stora underskott och måste spara pengar. Nästa år kommer en rad skolor i kommunen få förändrade ramtider. Då gäller det att passa på och genomföra effektiviseringar. Frågan är under behandling och ett förslag har presenterats för bildningsnämnden att yttra sig över.

Senare väntas beslut om neddragning i samhällsbyggnadsnämnden.

Kommunen håller på och upphandlar skolskjutsar. Och enligt trafikenheten finns en stor besparingspotential på att dra in på beställningsbussar utanför linjetrafiken.

Om besparingen genomförs fullt ut, för Örnsköldsviks alla grundskolor, kan det innebära en besparing om närmare 2,7 miljoner kronor årligen.

Dock är det väldigt svårt att "garantera" dessa besparingar. Hur stor effekten faktiskt blir beror i mångt och mycket på hur bussentreprenörerna reagerar. Med andra ord befaras prishöjningar.

Enligt ansvarig utredare vid bildningsförvaltningen handlar det snarare om 1,5 miljoner kronor, eftersom en rad indragningar bedöms vara olämpliga av rektorerna.

– Tidigare har varje skolområde lagt sin egen tidplan. Men det har visat sig att det inte är så bra. Detta har bland annat uppstått problem när elever flyttat och därmed bytt skolområde, när inte timplanerna har varit detsamma. Nu genomför vi en gemensam timplan för hela kommunen, säger Lars Åke Hägglund, bildningsförvaltningen.

En ramförändring var dessutom nödvändig. Eleverna i årskurs ett till årskurs tre har efter regeringsbeslut, fått en extra lektionstimme matte i veckan som nu måste in i ramen.

– Det vi har att förhålla oss till är framför allt väntetiderna för de yngsta barnen. De får inte vara för långa, 45 minuter säger skolskjutsförordningen, säger Lars Åke Hägglund och vidare:

– Men det vi i möjligaste mån försöker med att är samordna skolbarnens resor med den reguljära linjetrafiken. En god effekt av vissa av de föreslagna förändringarna är att tid uppstår för elever som är i behov av extra stöd.

Mer läsning

Annons