Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skola i medvind

Örnsköldsvik. Äventyret har startat. I går lämnade skolfartyget Ariel hamnen i Örnsköldsvik för att lägga till i Sundsvall på fredag. Då kommer de 13 ungdomarna att känna till betydligt mer om segling än de gjorde vid avresan.

Annons

Oj, vad spännande det här ska bli, sa 16-åriga Lena Grundberg innan båten gled ut till havs. Fast jag har aldrig seglat förut, bara åkt motorbåt.
Tack vare ett samarbete mellan Sliperiet, Sommardraget och socialförvaltningen i Örnsköldsviks kommun har ungdomarna, de är mellan 14 och 17 år gamla, fått chansen att lära sig om segling.
Vi har kastat ut frågan om det finns några som är intresserade av att åka med, och det gör det som synes, säger Musikhusets Gunnar Holmberg.
Han fortsätter:
I en hamnstad som Örnsköldsvik är det konstigt att vi inte själva har en liknande verksamhet, det borde vi kunna ha.
Jag tror inte att frågan är väckt över huvud taget, men i våra hjärnor finns i alla fall idén, förklarar Gunnar och nickar mot Bengt Vallin, förälder till en av Örnsköldsviksungdomarna och ledare på båtresan.

ARBETSPLATS
Norskbygda Ariel från Haninge, med Dalarö som hamn, kunde emellertid tas till Örnsköldsvik tack vare att båten inte var bokad det är i första hand en arbetsplats för arbetslösa 16-24 åringar med särskilda behov denna och den kommande veckan.
Vi bjöds på en rafflande inledning när vi tog oss till båten som gått på grund i Husum, berättar en av Ariels ordinarie besättningsmän. Och så vacker skärgård ni har här, fullt jämförbart med Nordnorge.
Efter samlingen i hamnen i går morse var det snabba bud. Styrman Sofia Cederroth gjorde snabbt klart för Örnsköldsviksungdomarna att det kommer att tjatas om en del saker.
Ni ska alltid ha en fot i däck! Just det, det är lätt att man trillar i vattnet annars.
Nej du, du simmar nog inte så bra om du ramlar i. Det är ganska kallt vatten, vet du.
Och skulle någon falla över kanten så är det bara en sak som gäller. Ni ska skrika: Man över bord!
Vi har en livbåt här för 25 personer. Kommer vi bara i den ordentligt så kan vi sitta där och äta och dricka i några dagar.
Knappt hade Sofia gått igenom sin lista förrän tre grabbar tagit plats vid ett bord för att spela kort. Kvar på däck stod Lena Grundberg, Karin Vallin och Ylva Flemming Björkland, som undrade var femdagarsturen kunde bära på.
Jag skulle tro att det blir väldigt roligt att nattsegla, funderade Ylva. Och pojkarna ska vi nog få fason på.

FISKEFARTYG
Ariel byggdes 1917 i norska Molde som fiskefartyg. Hennes namn var då Holmen och den första ägaren var HarØysundets Fiskerikompani. Holmen var för sin tid ett stort och modernt fartyg och hade redan från början både segel och en stark Bolinder tändkulemotor.
I slutet av första världskriget var fiskepriserna höga och det gick att tjäna stora pengar genom att sälja fisk till de stridande länderna. På grund av kriget måste dock fartygen hålla sig nära kusten. På 20-talet gjorde Holmen också flera resor till både Grönland och Island.
Under andra världskriget utsattes Holmen vid ett tillfälle för beskjutning av tyskt stridsflyg, med resultat att styrhytten sköts sönder. Den som tittar noggrant kan än i dag se märken på ratten, där den träffades av granatsplitter.
Efter kriget gick fartyget i både fiske och fraktfart, men då som rent motorfartyg.
Under en tid höll hon även på med smuggling, en verksamhet som upphörde i och med att Holmen sjönk på norska sydkusten i början av 70-talet.
Men historien var inte slut med det.
Bröderna Jernelius från Stockholm bärgade vraket, satte det i stånd och riggade henne åter som segelfartyg med ketchrigg.
Samtidigt fick hon namnet Ariel.
1984 köpte Haninge kommun Ariel vilket gör att det nu 84 år gamla norska fiskefartyget fortfarande kan segla mot nya äventyr.
Ombord finns alltid en grundbesättning som består av en skeppare och en eller två styrmän, en byssachef samt de tre matroser som arbetar på skutan. Sedan kommer då gästbesättningen till detta på max 15 personer.

SAMARBETE
Alla som seglar med Ariel ingår i besättningen som delas upp i vaktlag och deltar i arbetet ombord.
Det görs enligt traditionellt schema. Vaktschemat delar in tiden i fyratimmarspass dygnet runt.
Skepparen och befälhavaren ombord, Bengt Lundin, är säker på att de 13 ungdomarna övervägande kommer att vara positiva när båten når Sundsvall på fredag.
Många av dem kommer säkert känna att det hade velat stanna kvar på båten om det hade gått.
Det är en stor vinst att få lära sig vad riktigt samarbete är. Här får samtliga vara med och göra allting, ingen kommer undan. Och det är faktiskt inte ofta det är konflikter ombord.

HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons