Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsar på matematikutvecklare

/

Under tisdagen presenterades senaste PISA-undersökningen som visar på kunskapsras för elever i Sverige.

Anders Fager, verksamhetschef för grundskolan i Örnsköldsvik ser det som allvarligt att man inte kunnat vända den negativa trenden.

Annons

Hur kommer ni att använda er av undersökningen?

– Det här är signaler som kommit under de senaste åren och vi har i Örnsköldsviks mött resultaten med bland annat extra satsningar på matematikutvecklare och en matteforskning där vi samarbetar med Umeå universitet och en forskare som exempelvis ser över hur vår nuvarande satsning med bedömning för lärande i specifikt matematikundervisningen har gett för resultat.

– Vi är även med i den statliga satsningen matematiklyftet i de yngre åldrarna 1-3.

Vilket ser du som det viktigaste utvecklingsområdet om man ser till vad som kommer fram i PISA?

En viktig del är att få elever mer intresserade av de naturvetenskapliga ämnena och att minska klyftan mellan pojkar och flickors meritvärden.

Vad kan ni göra för att vända trenden?

– De senaste åren har vi haft en höjning av meritvärdena och hoppas att vi med behöriga lärare och intressant undervisning skall kunna fortsätta den positiva trenden i Örnsköldsvik.

– En medveten satsning där man fokuserar på naturvetenskapliga ämnens utveckling har gjorts.

Hur ska ni göra läraryrket blir mer attraktivt?

– I vår verksamhetsplan inför 2014 prioriterar vi bland annat arbetsmiljön.

Något annat du vill berätta kring detta?

– Det sista året arbetar vi mer med ett riktat systematiskt kvalitetsarbete där vi med hjälp av statistik och enkäter om allt från intressant undervisning för elever till kollegialt lärande för lärare hittar utvecklingsområden för skolorna.

– Det kan vara vikten av förtroende, trivsel, tillit och respekt mellan lärare och elever där man är noga med att alla skall komma till tals och vara delaktiga i undervisningen. Vi ser även vikten av att variera undervisningen och våga vara innovativ, nyskapande och våga tänka annorlunda för att skapa intressanta lektioner.

PISA 2012

Mer läsning

Annons