Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SAS lägger ner förlustlinjer

Örnsköldsvik. I dag väntas SAS besluta om nedläggningar av olönsamma inrikesflygningar till mindre orter. En av stationerna som sannolikt berörs är Örnsköldsviks flygplats.
– Vad jag vet får vi behålla de turer vi har i dag, säger stationsledaren Gunnar Svedberg, som i övrigt inte vill kommentera SAS eventuella planer.

Annons

Flygbolaget SAS planerar stora förändringar. I dag presenteras konceptet för nya SAS, där olönsamma destinationer och de små orterna är förlorarna.
Flygbolaget dras med stora förluster och styrelsen väntas i dag i samband med bolagsstämman anta ett förslag som innebär färre inrikeslinjer för SAS än dagens 15.
Exakt hur tankegångarna går i SAS-ledningen blir klart först när dagens beslut blir offentligt. Sannolikt har företagsledningen redan fattat vissa beslut om ett helt nytt produktionssätt - hur flygplan och besättningar bäst tas tillvara och olika kunderbjudanden.

SAS SLÄPPER ÖRNSKÖLDSVIK...
En variant är att SAS satsa på sina lönsamma linjer - till och från Stockholm från Luleå, Umeå, Malmö och Göteborg. Eventuellt kan också Sundsvall och Östersund komma med i gräddfilen.
Bolagets olönsamma flygningar till mindre orter skulle i så fall kunna övertas av SAS samarbetspartner Skyways, alternativt av något annat bolag. I den här kategorin hamnar i så fall sannolikt Örnsköldsvik.
Någon omedelbar fara för Örnsköldsviks flygplats och trafiken till och från orten finns inte, enligt stationsledare Gunnar Svedberg. Enligt honom får stationen behålla de turer som går i dag.
Någon förändring av turerna är inte aktuellt just nu, vad jag känner till, säger han. Inte mer än det som stod i tisdagens ÖA, att en av linjerna knyts ihop med Östersund, säger han. Men det är i alla fall ett bättre alternativ än att linjen försvinner helt.

... LÅTER SKYWAYS TA ÖVER?
En lösning för SAS kan vara att låta delägda flygbolaget Skyways, eller något annat bolag, trafikera Örnsköldsvik och andra mindre lönsamma sträckor med mindre plan. Det skulle hjälpa till att hålla nere kostnaderna för inrikesflyget, som är den del inom SAS som går sämst.
En förutsättning för att Örnsköldsvik ska få behålla sina turer och att stationen inte hamnar i nedläggningsdiskussionerna är dock att nedgången inom flyget inte fortsätter.
I nuläget ska vi vara med, slår Gunnar Svedberg fast. Men fortsätter den negativa trenden inom flyget kommer väl diskussionen upp till årsskiftet. Vi är ju en liten station.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons