Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkerheten god på Ö-viks flygplats

ÖRNSKÖLDSVIK. 2001 var ett säkert år för flygtrafiken i Örnsköldsvik.
Ingen allvarlig incident rapporterades från varken flygbolagen eller flygplatspersonalen. Enda plumpen är att SAS nya mindre propellerplan, Q 400, dras med återkommande tekniska problem.

Annons

ÖA har tagit del av handlingar från Luftfartsinspektionen som visar att fem smärre avvikelser rapporterades från flygbolagen på Örnsköldsviks flygplats förra året. Fyra incidenter var av bagatellartad karaktär och endast en kan beskrivas som mer allvarlig.
Den 23 Januari 2001 fick piloterna på en Boeing 737-600 från SAS problem med inflygningen och överbelastade både motorer och styrsystem under uppstigningen från den avbrutna landningen.
Eric Danielsson, kapten på SAS flygavdelning, förklarar incidenten med att piloten förmodligen kom in för fort mot landningsbanan och att flygplanets automatiska varningssystem då aktiverades.
Vi har lärt våra piloter att vara vaksamma på den här sortens varningssignaler och då händer det lätt att piloterna drar på för mycket då dom skall avbryta landningen, säger Eric Danielsson.

LUGNT PÅ FLYGPLATSEN
Beo Lindgren, chef för flygplatspersonalen på Örnsköldsviks flygplats, beskriver också 2001 som ett relativt lugnt år.
Jag har bara varit här sedan mars förra året så jag har svårt att jämföra, men än så länge har det inte inträffat något allvarligare tillbud.
Vi har rapporterat in 22 händelser som varit utanför det normala, men inget har haft med flygsäkerheten att göra, säger han.

NYA FLYGPLAN
Om man tittar på flygbolagens rapporteringar för Örnsköldsvik 2001 och 2002 kan man se att en flygplanstyp står för fyra av sex incidenter.
Det är SAS nya propellerdrivna flygplan Bombardier Q 400 som hittills visat sig vara opålitligt.
Jag har inte flugit Q 400 men hört att dom haft problem med indikeringssystem som gett felaktiga varningar, säger Eric Danielsson.
Det är inget ovanligt att nya flygplansmodeller lider av en högre frekvens av olika småfel, säger han.
GÖSTA WESTLING

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons