Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så åker du säkert på isen

/
  • Var alltid minst två ute på isen och ha med isdubb och ispik. Havsisen är svagare än isen på en insjö.

Insjöarna fryser på och fortsätter kylan lägger sig snart havet. Men varje år drunknar flera personer när isen brister.

Annons

Fina upplevelser på isarna väntar i vinter, vare sig man åker skridskor, skidor, snöskoter eller ägnar sig åt pimpelfiske.

De senaste nio åren har i genomsnitt 13 personer varje år dött vid drunkningsolyckor på isar i Sverige. I år är siffran redan uppe i åtta personer, två i januari, en i mars och fem i april.

– Tyvärr är isolyckorna vanliga hos oss. Det är främst vid fiske, man åker ut med snöskoter och kommer långt ut på svag is, så kliver man igenom, säger Lars Osterman på Svenska livräddningssällskapets regionförbund i Västernorrland.

Tillsammans med Friluftsfrämjandet, Sjöräddningssällskapet, Sportfiskarna och Sveriges snöskoterägares riksorganisation SNOFED vill man nu öka medvetenheten om säkerhet på isen.

Nu har de lanserat hemsidan www.issakerhet.se. Här kan man läsa om utrustning, isens svaga punkter och vad man ska göra om isen brister, med mera.

– För det första ska man aldrig åka ensam, det är den bästa säkerheten. Man ska ha med sig en förlängd arm, som en bandyklubba, en räddningslina eller ispik för att ha mellan sig själv och den som hamnat i vaken, säger Lars Osterman.

– Med isdubbar kan man ta sig upp ur vaken, vänd tillbaka till det håll du kom ifrån, där du vet att isen håller.

Läs mer här: Skridskopremiär efter isjakt

Det gäller att fort komma upp ur en vak. Vattnet är kallt och kroppen kyls ned.

– Det blir en chock. Till en början känns det inte men sen tränger kylan igenom och man blir stel, säger Lars Osterman, som varit med och badat i vak när Livräddningssällskapet tränat isräddning.

– Kläderna blir som ispansar. Det är bra att ha med torra kläder i en plastpåse i sin packning – det blir både flythjälp och torra kläder i fall man hamnar i vattnet.

Se TV: På tunn is

Det gäller att ha koll på isens svaga punkter. Rinnande vatten tunnar ut isen underifrån, som vid in- och utlopp, vass och bryggor. Havsisen fryser senare på grund av salthalten och är svagare än insjöis.

– Det är ännu farligare med snö på isen, då ser man inte hur det ser ut under. Om det tidigt kommer snö på isen blir den lömsk, säger Lars Osterman.

Många kör skoter på sjöarna, vilket också innebär risker.

– Man tror att ju snabbare man åker över isen, desto säkrare är det. Men så är det inte. När man kör fort bygger man upp en bullervall framför fordonet, som en tryckvåg, som trycker sönder isen.

– Egentligen är det sunt förnuft som gäller, att tänka efter före och vara försiktig, säger Lars Osterman.

Fakta:

Gå inte ut på isen om den är 7 cm tjock eller mindre.

10 cm gäller för pimpelfiske, promenad, skridskor och skidåkning.

Minst 15 cm tjock ska isen vara för snöskoter eller fyrhjuling.

Hög fart ökar risken att komma långt ut på svag is. Ta det lugnt.

Källa: www.issakerhet.se

Mer läsning

Annons