Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rosengren öppen för att pröva lag om cykelhjälm

Örnsköldsvik. Sverige är bäst i världen på trafiksäkerhet – men vi ska bli ännu bättre.
Det var näringsminister Björn Rosengrens budskap när han öppnade trafiksäkerhetskonferensen i Örnsköldsvik i går.
Ett konkret förslag är att
införa en lag om cykelhjälm.

Annons

Årets konferens har temat Barn och ungdomar i vår trafikmiljö och Björn Rosengren radade upp en hel lista på saker som görs på det området just nu.
En av de första punkterna är att cykelhjälmsanvändningen ska ökas.
Jag är öppen för att pröva lagstiftning, sa näringsministern. En lag om användandet av cykelhjälm skulle kunna spara livet på upp till 50 människor per år.
Hur långt gånget är detta?
Jag tycker man får pröva frågan och fortsätta föra en diskussion om den, men jag har inget klart förslag.
Enligt senaste statistiken använder cirka 16-17 procent av alla cyklister i Sverige hjälm. Ett förbud skulle enligt Björn Rosengren gälla alla åldrar. Och en förutsättningen är att det blir en lag som kan respekteras.
Annars är det meningslöst, konstaterar han.
Har du cykelhjälm själv?
Jag har inte cyklat på många år och jag har ingen cykelhjälm. Men om jag börjar cykla ska jag ta på mig cykelhjälm.
Trafikfrågor på dagis?
Björn Rosengren påpekade att regeringen har tillsatt en stor barnsäkerhetsdelegation där trafiken är en viktig bit. Både Vägverket och Banverket har inskrivet i sina nya planeringsdirektiv att barns villkor i trafiken särskilt ska beaktas.
Det pågår även ett fortlöpande arbete runt om i landet med att göra skolvägarna säkrare, bland annat i samarbete med kommunerna och polisen.
Rosengren sa sig också vilja stärka trafiksäkerhetsarbetet i skolan. En grupp håller på att titta på detta och diskuterar bland annat om man ska börja redan i förskolan.

SVERIGE BÄST I VÄRLDEN
Ministern tycker att vi ska vara stolta över trafiksäkerhetsarbetet i Sverige.
Det är till dubbelt så stor risk att omkomma i trafiken i USA än vad det är i Sverige, sa han och redovisade statistik som säger att i USA dör ungefär 15 människor per 100 000 i trafiken varje år medan motsvarande siffra i Sverige i fjol var 6,7 och i EU ungefär 11.
Trenden vändes i Sverige efter 1960-talet då vi hade de högsta siffrorna med ungefär 1 300
trafikdödade per år.
Trots att trafiken har fördubblats sedan dess är vi i dag nere på ungefär 600 dödade per år.
Men de senaste åren har det
faktiskt varit en liten ökning igen.
En förklaring till det är att vi haft en god tillväxt och en kraftig ökning av framför allt den tunga trafiken. Men vi är fortfarande det trafiksäkraste landet i världen, sa Rosengren och slog fast att trafiksäkerhetsarbetet fortsätter med en nollvision som det långsiktiga målet.

FOLKRÖRELSERNA VIKTIGA
Våren 1999 presenterade regeringen ett 11-punktsprogram för ökad trafiksäkerhet, med fokus bland annat på landets 100 farligaste vägar. Under tre år har det satsats över 2,7 miljarder kronor på trafiksäkerhetsåtgärder, som till exempel mitträcken.
Hittills har 24 mil mitträcken satts upp. De kommande tre åren planeras ytterligare 60 mil.
Jag skulle vilja att det gick
ännu fortare, men detta är ungefär vad vi orkar med, sa Björn
Rosengren.

HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons