Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordbesök i arenan

/
  • Rockfarbrorn Jerry Williams sa i helgen adjö till 8 303 Örnsköldsviksbor.
  • Arenabolagets Fredric Wedin och Bengt Hedin har haft ett hektiskt 2013. Och det lär inte bli någon ändring nästa år.

Så många åskådare lockade Modo och Jerry Williams på fyra kvällar. "Till och med jag blev överraskad".

Annons

Modo och Jerry Williams – en svårslagen kombination.
På fyra kvällar kom 20 000 åskådare för att se dem.
– Inte en chans att vi hade fått uppleva allt det här utan vår fina hall, säger arenachefen Bengt Hedin.

I fredags spelade Modo hemma mot Örebro, inför 5 590 åskådare.

Sedan kom rockkungen Jerry Williams till stan.

På lördagen lockade han 4 624 fans – och dagen efter kom 3 679 personer till Fjällräven Center för att vara med på det Williams döpt till The Farewell Tour.

På måndagen behövde Fjällräven Center vila efter helgens festligheter, men i tisdags var Modo på plats för att ta emot Leksand inför 5 246 åskådare på läktaren.

Med hockeymått mätt var det inga olympiska siffror för Modos del, men 10 836 åskådare får ändå ses som ett godkänt resultat en säsong som denna; när klubbarna tvingas ödsla lika mycket kraft på att locka åskådare som på att vinna matcher.

Däremot var siffrorna för nestorn Jerry Williams fantastiska.

– Till och med jag blev överraskad av att det var över 4 600 på lördagen, säger konsertfixaren Fredric Wedin, som är konsult i Arenabolaget.

Modo och Jerry Williams lockade alltså 19 139 betalande åskådare – över 20 000 när fribiljetterna är räknade – till Fjällräven Center; på fyra kvällar inom loppet av fem dygn. Det är ett svårslaget rekord som noterats.

I slutet av februari inleddes det händelserika och stjärnsprakande året i Fjällräven Center när Tomas Ledin gav ett antal föreställningar inför nära sammanlagt 10 000 åskådare. Sedan har det rullat på, vid sidan av Modomatcherna. Peter Jöback drog nära 4 000 personer till sitt musikalrally. På det har följt Ladies Night och Lars Winnerbäck, som delat på en bit över 3 000 åskådare.

Välbesökta evenemang i Fjällräven Center får konsekvenser även ute på stan. På Örnsköldsviks hotell vet man att berätta om hur det känns att vara utan lediga rum – och restaurangägarna är inte heller sysslolösa när Modo spelar eller när Williams sjunger.

Allt tyder på att nästa år blir minst lika hektiskt som det här. I februari kommer melodifestivalen – och lite senare ges plats för både Glada Hudik-teatern och Magnus Uggla.

– Jag är redan inne och petar i kalendern för nästa höst, säger Fredric Wedin, utan att ge någon ledtråd om vad det rör sig om.

Med cirka 20 000 personer totalt på fyra kvällar – mer än i Själevads församling och mer än i Kramfors kommun – kan man undra hur högt tempo Arenabolaget orkar hålla.

– När det är som mest att göra är det lätt att tänka att tempot måste sänkas, men så blir det sällan. Det kommer att bli full fart i framtiden också, säger Wedin.

Välbesökta konserter i all ära, det är Modos hemmamatcher som drar in de riktigt stora pengarna, enligt Hedin.

– Ja, det är stor skillnad. Vid konserter hyr vi ut arenan, för en mer eller mindre fast kostnad. Det vi tjänar mest på är försäljning av mat och dryck.

Han fortsätter:

– När Modo spelar är det ofta välbesökta barer före matcherna, i pauserna och ibland även efter matcherna. I Jerry Williams-konserten var det ju paus mitt i – det var bra för affärerna.

– Trots att vi har stora ideella krafter som jobbar för oss, blir det utgifter på personalsidan i samband med sena konserter. Vi har en checklista på upp till 140 punkter. Senast tog det oss bara två timmar att lägga ut golvet efter Örebromatchen, så vår lojala personal blir allt mer effektiv.

Mer läsning

Annons