Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen vill att EU löser järnvägstvist

ÖRNSKÖLDSVIK. Regeringen har vänt sig till EU-kommissionen för samråd om sträckningen av Botniabanan söder om Umeå.
Enligt Dagens Nyheter beror det på en tvist inom regeringen. Enligt projektchef Peter Törnkvist, Banverket, är det ett helt naturligt förfarande.

Annons


Regeringen har således ännu inte kommit fram till beslut om hur Botniabanan skall dras från Sörmjöle till Umeå.
Banverket har hos regeringen begärt att få bygga järnvägen i kanten av ett fågelskyddsområde vid Umeälvens delta, ett så kallat östligt alternativ, med +en sträckning mot sjukhuset/universitetet.
Det finns emellertid starka motstående intressen. Umeå skärgårds- och deltaförening har bedrivit en intensiv kampanj mot förslaget under många år. Motståndarna hänvisar till Natura 2000 som är en EU-benämning på skyddsvärda områden. I det här fallet är det fågellivet som anses mycket skyddsvärt.

SAMRÅD FÖRS
Enligt uppgift har det aldrig tidigare hänt att regeringen begärt att kommissionen skall yttra sig i förväg. Det vanliga är att regeringen fattar sitt beslut. Sverige har emellertid genom medlemskapet i EU förbundit sig att låta kommissionen säga sin mening om byggnader som berör Natura 2000-områden.
Enligt DN har de ansvariga ministrarna, Björn Rosengren för järnvägsbyggandet och Kjell Larsson och hans vikarie Lena Sommestad för miljödepartementet, olika meningar i frågan. Regeringen har därför begärt att kommissionen skall yttra sig innan regeringen tar ställning.
Jag har ingen kommentar till regeringens eventuella inre strider, säger Peter Törnkvist. Däremot tror jag inte att det behöver försena ärendet att regeringen i förväg lyssnar på vad kommissionen säger. Ärendet är så komplicerat och med så starka motstående intressen att kommissionen i vilket fall som helst kommer att kopplas in. Och då kan det vara väl så bra att föra samråd i förväg.

REGERINGEN BESLUTAR
Efter det att EU-kommissionen avgett ett yttrande kommer regeringen att fatta beslut i frågan. Banverket anser att den valda östra sträckningen är den enda som innebär att ändamålet med Botniabanan uppnås.
Om regeringen säger nej har det antytts att Banverket kommer att välja en sträckning öster om den nuvarande således nedanför fågelskyddsområdet närmare Obbola-Holmsund.
Banverket vill under alla förhållanden inte bygga en järnväg som innebär att Umeå får en så kallade säckbangård.
Banverket vill att trafikanterna ska får köra tågen rakt genom Umeå upp mot Vännäs och om Norrbotniabanan byggs genom staden och längs kusten mot norr.
Umeå kommun har också sagt ja till den valda sträckningen liksom Örnsköldsviks, Nordmalings och Kramfors kommuner.

SVEN LINDBLOM

Mer läsning

Annons