Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Priserna är alldeles för höga i Sverige”

Örnsköldsvik. Trebarnsmamman Anette Frank handlar varje vecka för mellan 1 000 och 1 500 kronor. Det gör henne övertygad.
– Priserna är alldeles för höga i Sverige, säger hon.

Annons

Som ensamstående trebarnsmor vet Anette Frank hur mycket mat och förnödenheter kostar. Med ett matkonto varje vecka på dryga tusenlappen är hon klart införstådd i hur stor skillnad bara några få procent skulle göra.
Det är bara att titta på övriga EU-länder. Där är utbudet större och priserna lägre, säger hon.

PÅ SAMMA VILLKOR
Utbudet, ja. Fler konkurrenter skulle pressa priset på maten och därigenom rädda många sköna kronor till hushållskassan.
Anette ställer sig därmed positiv till etablering av såväl utländska som svenska lågpriskedjor. Tyska lågprisjätten Lidl skulle absolut vara en tänkbar aktör, menar hon.
De tävlar ju på samma villkor som svenska livsmedelskedjor. Och eftersom vi har väldigt höga krav på maten i Sverige tror jag att kvaliteten på livsmedel skulle hålla bra standard även i dessa butiker.

LÅGPRIS SJÄLVKLART
På frågan om varför maten är dyrare i Sverige menar Anette att den krångliga byråkratin kan vara en orsak. Att det är för krångligt att importera varor.
Allt pappersarbete fördyrar, suckar hon.
Anette storhandlar en gång i veckan på något av Örnsköldsviks lågprisvaruhus. Det blir mest ekonomiskt så. De extra varorna såsom bröd, där behovet kan komma plötsligt, köper hon på den lokala butiken.
Lågpris är för henne ett självklart alternativ att handla på. Hon tycker att servicen är fullgod där och att prisskillnaderna gör att det är värt en tur in till stan.
Behöver man någon att fråga finns det alltid personal. Dessutom kan det skilja ett par kronor på brödpriset mellan två butiker som båda kallar sig lågprisvaruhus. Då förstår man hur stora skillnaderna är. Eftersom jag dessutom studerar behöver jag tänka mig för.
Om det skulle innebära några sparade kronor skulle hon gärna se en utländsk kedja starta upp i Örnsköldsvik.
De får väl lära sig marknaden och dess behov, helt enkelt.


MINISTERN VILL SÄNKA MATPRISERNA

Örnsköldsvik. Konkurrensminister Ulrica Messing tycker att matpriserna är alltför höga. Hon vill därför hjälpa tyska lågprisjätten Lidl att etablera sig i Sverige.
Örnsköldsviks köpmannaförenings ordförande Bertil Tegenholm håller med.
Det låter som en bra idé. Konkurrensen får ner priserna.
Sverige har EU:s dyraste mat. Enligt en undersökning av Aftonbladet ligger Sveriges matpriser inklusive moms nära 50 procent högre än unionens billigaste land Nederländerna. Detta vill Ulrika Messing ändra på.
Vi måste underlätta för nya aktörer att öppna butiker, säger hon till Dagens Nyheter.
Intressenter finns också för den svenska marknaden. Den tyska lågpriskedjan Lidl knackar på dörren och är villig att etablera sig i Sverige. Det planeras för ett 70-tal butiker i södra och mellersta delarna av landet, enligt Dagens Industri.
Målet är att finnas på många platser i Sverige, säger kedjans svenske vd René Lindblom till DI.
Bertil Tegenholm ställer sig positiv till Messings åsikter och välkomnar ytterligare en lågpriskedja i Örnsköldsvik.
Det är bara bra för konsumenterna med ytterligare en aktör på marknaden. Det pressar priserna och ger större valfrihet, förklarar han.
Vad gäller de mindre butikerna och de som ligger på glesbygden, som får allt svårare att konkurrera med de större lågprisaffärerna, tror Tegenholm att skillnaden blir ytterst marginell med ännu en handlare.
De mindre har det tillräckligt jobbigt redan nu. De flesta från glesbygden åker ändå in till stan och handlar eftersom prisskillnaderna är så stora.
Även om den personliga servicen skulle vara något sämre tror Bertil Tegenholm att behovet för ytterligare en konkurrent på matmarknaden finns.
Många varor går utmärkt att sälja som stapelvaror. I dag försöker ju alla få ner kostnaderna och då är servicen något man kan spara in på.
Finns det inga nackdelar med att en utländsk kedja etablerar sig?
Inte som jag ser det. Det ligger ju i tiden med lågpriskedjor och dessutom kanske det skulle betyda att vi fick in en del nya produkter.
Ö-viks handlare behöver dock inte oroa sig än så länge.
Örnsköldsvik finns hittills inte med i tyska Lidls satsning, enligt Fri Köpenskap/Dagens Industri. Nordligaste butikerna enligt deras lista planeras i Gävle, Falun och Sandviken.
JIMMY NÄSLUND



REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons