Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pluslinjebussar för alla föreslås

ÖRNSKÖLDSVIK. Inrätta ”Pluslinjer” med Örnsköldsviks Buss som kan trafikera stadskärnan och stanna vid banker, livsmedelsbutiker, apotek, post och bibliotek. Det skulle också gynna miljön i stadskärnan.
Det anser samtliga pensionärsorganisationer och har vänt sig i en skrivelse till Örnsköldsviks Buss, som lovar utreda saken.

Annons

Samtliga pensionärsorganisationer, till antalet fem, som ingår i kommunala pensionärsrådet, föreslår att Örnsköldsviks bussbolag utreder ett bussystem som kallas Pluslinjer. Pluslinjer finns både i Härnösand och Sundsvalls kommuner. Bussarna är handikappanpassade och kör några timmar mitt över dagen och stannar vid större matvaruaffärer, banker, apotek, bibliotek, sjukhus och postkontor.
I Härnösand åker färdtjänstberättigade gratis mot uppvisande av färdtjänstkort. Bussen stannar där de handikappade befinner sig utefter linjen, handikappade orkar inte alltid gå till busshållplatsen.

LINJEN HAR BRA BELÄGGNING
Handikappkonsulent Anita Öberg uppger att pluslinjen funnits sedan början av 90-talet och för färdtjänstberättigade har den inneburit höjd livskvalité. Bussen i centrum går en begränsad del av dagen, helgfria vardagar 10.30-13.30.
Vi har ett avtal med bussföretaget, som får en viss ersättning per resenär som har färdtjänst från oss. Linjen har ganska bra beläggning,
åtminstone den som går i centrum, säger Anita Öberg.
Nu är det inte bara handikappade som tar pluslinjen, den nyttjas i
största allmänhet och resenärer betalar normal kostnad för bussbiljetten.
Bussen går till vårdcentraler, till OBS och till Härnöhallen. Bussen stannar så resenärer behöver bara gå 10-15 meter med sina kassar från matvaruaffärerna, säger Anita Öberg.
Sundsvall har ett likadant system men där betalar den färdtjänstberättigade 15 kronor per resa, oavsett vilken busslinje hon/han åker. I de fall följeslagare åker med som hjälp till handikappade är bussresan gratis för dem.
Pensionärsorganisationerna vill att pluslinjer införs i centrum med liknande system som i grannkommunerna. Pluslinjerna sägs vara ekonomiskt lönsamma och de anses vara ett billigare alternativ till färdtjänsttaxi vilket gör det billigare även för kommunen. Den dåliga luften i stadskärnan skulle också gynnas om fler tar bussen istället för bilen.

SKA UTREDA FÖRSLAGET
Lennart Nordin, verkställande
direktör för Örnsköldsviks Buss, är positivt inställd till förslaget.
Vi ska titta och kontrollera de erfarenheter som finns i Sundsvall och Härnösand och sedan får vi ta ställning till om det kan vara ett intressant alternativ, säger Lennart Nordin, men reserverar sig mot uppgiften att pluslinjen skulle vara lönsam.
Visst går det att införa men det är naturligtvis en kostnadsfråga. Vi ska titta närmare på det och en realistisk utredningstid kan vara till sommaren. Som det ser ut idag väljer folk att åka med stadsbussarna mer än tidigare. Vi har en resandeökning för år 2000 med tio procent och för år 2001 ytterligare två-tre procent, säger Lennart Nordin.
I mitten av 90-talet startades en busslinje som kallades Ända fram men den lades ner efter relativt kort tid.
Man hade dålig täckning och det blev ett dyrt alternativ. Alla hade
möjlighet att åka med bussen men många uppfattade den mer eller
mindre som färdtjänstbuss. Den
gjorde sina turer runt om i stan men den blev kanske inte marknadsförd på det sätt den skulle ha blivit, säger Lennart Nordin.

EVA GIDLUND

Mer läsning

Annons