Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Översyn av IT-kostnad för att möta ny trend

Örnsköldsvik. 12 miljoner per år, eller 10 000 kronor per användare. Det är vad datorteknik och IT-användning kostar Örnsköldsviks kommun.
Nu ska den utgiftsposten ses över. I takt med teknikutveckling och nya trender ses möjligheter till både besparing och utveckling.

Annons

Tidigare idé om outsourcing, med delar av verksamheten på entreprenad har lagts på hyllan. I stället tar kommunen avstamp i en senare trend, dygnet-runt-verksamhet på nätet.
Det här med 24-timmarskommuner är helt klart någonting som står för dörren. Med service till allmänheten via nätet. Det ställer administrativa krav på driftsmiljön och vi ska titta på vad vi måste tänka på i organisationen för att möta den här utvecklingen, säger Göran Söderberg, Örnsköldsviks kommuns IT-chef.

TEKNISKA FÖRBÄTTRINGAR
Ett led i detta är att utreda vad IT-användningen kostar Örnsköldsviks kommun och var det kan finnas besparingar att göra.
Det här med outsourcing blev en liten fluga för några år sedan, men den är väl relativt död nu. Vi räknade på det och kom fram till att det inte fanns någonting att spara, säger Göran Söderberg, som i stället ser möjlighet till besparingar efter en översyn av organisationen.
Det här är väl att föregripa utredningen lite, men när det gäller tekniken är vi i en fas där vi ser över hur det ser ut. Konsoliderar server-miljöer till exempel, från att ha haft dem relativt spridda till att ha färre utifrån att vi har fått bättre prestanda i nätet.
Tanken är att studera kommunens totala IT-verksamhet. I och med teknikutvecklingen finns det möjlighet att spara pengar på serverutrustning och sådana parametrar. Hur vi löser support av IT, så att inte tekniker sitter och åker flera gånger till samma ställe, är en annan sak. Vi måste bli bättre på att göra mer, att utnyttja IT-resurserna bättre, säger Göran Söderberg.

NEUTRAL UTVÄRDERING
Översynen av Örnsköldsviks kommuns IT-användning är beställd av kommunstyrelsen och ska utföras med en relativt ny mätmetod, av ett utomstående bolag.
Kommunstyrelsen vill ha en överblick över hur IT-kostnaderna har utvecklats. Vi vet att de har ökat med 5 miljoner från 1998 till 2001. Det är egentligen ingenting anmärkningsvärt med det, vare sig man studerar innehållet i kostnadsökningen eller gör en jämförelse med andra kommuner. Men det är vettigt att få ett underlag som man kan utgå ifrån, och att ha en neutral utredning som grund för det, säger Göran Söderberg.
Mätverktyget, TCO Total Cost of Ownership som tidigare flitigt använts inom näringslivet har nu hittat sin väg till några av landets kommuner, däribland Östersund.
Det här verktyget, eller programvaran som det egentligen är fråga om, gav oss ett slags beslutsunderlag. Sedan visar en sån här undersökning ofta på dolda kostnader, till exempel den tid det tar för medarbetare att sitta och krångla med datorerna. Många höjde på ögonbrynen och tyckte att så mycket pengar kan väl inte det kosta. Men det positiva var att det kom upp på dagordningen och diskuterades, säger Roger Claesson, IT-ansvarig i Östersunds kommun.
Sen kan man väl alltid fråga sig om siffrorna stämmer, det blir lätt stora pengar. Men jag ser det mer som en utgångspunkt att gå vidare ifrån än en absolut sanning om vad saker och ting kostar, säger Roger Claesson.
Utredningen om effektiviteten i Örnsköldsviks kommuns IT-användning beräknas vara klar i september.

BODIL RESARE

Mer läsning

Annons