Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orgelspelen fortsatte i Örnsköldsviks kyrka

/

Efter början i Mo på fredagen stod orgeln i Örnsköldsviks kyrka i fokus för Orgelspelens andra dag.

Annons

Organist, körledare, tonsättare och författare är titlar man kan ge Michael Waldenby, årets inbjudna solist. Han är organist i domkyrkoförsamlingen i Stockholm. Den innefattar tre kyrkor, Storkyrkan, S:t Jacob och S:ta Clara.

En av Michaels företrädare i S:ta Clara var den berömde Gustaf Hägg (1887-1925), och här finns en anknytning till Örnsköldsvik. Hägg såg 1907 till att S:ta Clara fick en ny orgel från Åkerman och Lund. Fyra år senare fick Örnsköldsviks nya kyrka en orgel från samma firma, och då var Gustaf Hägg kontrollant. Det var han som bestämde hur orgeln skulle låta. När orgeln i Örnsköldsvik renoverades för några år sedan gjordes det mesta fortfarande efter Gustaf Häggs principer. Orglarna i Örnsköldsvik och S:ta Clara påminner om varandra.

Michael Waldenby hade mycket att prata om med Örnsköldsviks egen organist, Niklas Jansson. Michael höll först en lunchkonsert med efterföljande kaffe och föreläsning om Gustaf Hägg i församlingshemmet, senare även en kvällskonsert. Lunchkonserten bestod av egna tonsättningar. Den första ”Marcia funebre” är ett högtidligt majestätiskt stycke där orgeln användes fullt ut från det svagt lyriska till det starkaste. ”Adagio espressivo” var stillsamt, varierat med ett intensivt uttryck. Det sista stycket, ”Antiche danze ed arie”, inleddes med ett preludium, därefter en gavott, ett dansstycke där stegen och turerna blev tydliga med lätta glada toner. Efter en spanskinfluerad sats avlutade Michael med en festlig ”Alla polacka”. Vid kvällskonserten fick även Gustaf Häggs ”Marche triomphale” och ”Aftonstämning” komma med. Kantorseleverna från Mellansel följde Orgelspelen, och de fick på lördagseftermiddagen en egen mästarklass i koralimprovisation under ledning av Niklas Jansson.

Den tredje och avslutande dagen höll orgelklubben Vox Humanas ordförande, Sven Edsfors, en föreläsning i Själevads församlingshem. Han berättade om den epokgörande orgelbyggaren Aristide Cavaillé-Coll (1811-1899) som skapade den franska symfoniska orgeln och om hur César Franck (1822-1890) skrev musik för just sådana instrument. Orgeln i Själevads kyrka är inspirerad av denna franska tradition och omedelbart efter Svens föreläsning gav Håkan Dahlén konsert med bland annat Cesar Francks musik. Föreläsning och konsert tillsammans gav en försmak av den öppna studiecirkel som Vox Humana planerar. Den ska handla om kommunens alla kyrkorglar.

IngaBritt Rosenqvist

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Mer läsning

Annons