Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ö-viks bästa skola

/
  • Bredbynskolan är den skola i kommunen som har bäst måluppfyllelse bland niondeklassare i kommunen. Det är ett lyft från ifjol, vilket gläder Anette Sundberg, Åsa Svensson och Magnus Ahlberg.

Högstadieskola gick från botten till toppen när det gäller andelen godkända nior.

Annons

Antalet niondeklassare som uppnår målen i alla ämnen är högst i kommunen på Bredbynskolan.

– Vi är glada. Det är en anmärkningsvärd ökning, säger rektorn Magnus Ahlberg.

I fjol låg Bredbynskolans meritvärden under både riks- och kommunsnitt. Dessutom gick var tredje niondeklassare ut grundskolan utan betyg i två eller flera ämnen.

– Det är ett allvarligt och akut problem som vi måste fokusera stenhårt på, sade den nytillträdde rektorn Magnus Ahlberg då.

Och det har man gjort.

Enligt färsk statistik når 91,8 procent av alla niondeklassare målen. Bara 6,6 procent av eleverna saknar betyg i ett eller flera ämnen, att jämföra med föregående år då siffran var så hög som 33,8 procent.

Då förklarade Magnus Ahlberg att flera faktorer låg bakom misslyckandet. En av dem var att man inte lyckats fånga upp elever med behov av extra stöd. Det är något man tagit tag i, bland annat genom att omorganisera elevhälsan. Vilket Magnus Ahlberg själv varit delaktig i.

– Vi fångar snabbt upp dem som inte når målen genom ett nytt arbetssätt där de olika professionerna inom elevhälsan jobbar tillsammans. De får en helhetsbild av eleven och där har vi fått till en väldigt bra struktur.

Magnus Ahlberg talar också gott om projektet BFL, bedömning för lärande och likvärdighet, som infördes för ett och ett halvt år sedan, initierat av Skolverket.

– Det är ett effektivt projekt som stödjer sig på forskning. Fokus är på hur man kan skapa en effektiv undervisning och vi har blivit bättre på att använda resurserna på andra sätt.

Anette Sundberg, lärare i svenska, engelska och SO, instämmer.

– Det är ett bra sätt att ta reda på vad som fungerar och inte. Man synar sin egen undervisning.

Hon förklarar också att kommunikationen mellan lärarna blivit bättre.

Bredbynskolan är även smått ensam om att ha kvar en traditionell "speciallärare". Läraren finns i den så kallade "Studiegården" dit elever kan gå för att komma ikapp i skolarbetet i lugn och ro.

– Eleverna kan få extra stöd i basämnena. Det är helt individanpassat och studiegården tar emot max åtta elever, säger Magnus Ahlberg.

Han förklarar att det över huvud taget lagts mycket resurser riktade mot just matte, som anses vara något av ett problemämne.

Åsa Svensson, lärare i matte och no, är glad men inte förvånad över vändningen.

– Det här är ingenting som löst sig över ett år, vi har jobbat med frågorna länge. Vi har bra elever här på skolan.

Hon berättar att fjolårets problem att få vikarier, kvarstår.

– De får ingen reseersättning för att åka hit. Att köra åtta mil och inte få betalt för det, jag förstår att de tackar nej till snabba inhopp. Landsbygdsskolor borde vara kopplade till någon slags vikariepool, säger Åsa Svensson.

Mer läsning

Annons