Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ö-vik ska styras från Midlanda

/

Ett stort globalt intresse följer det som är på väg att ske på Örnsköldsviks flygplats.
u börjar testperioden som innebär att flygplatsen fjärrstyrs från Sundsvalls flygplats.

Annons

Nu inleds en testkörning av den nya fjärrstyrda flygledningen i Sundsvall. Om Transportstyrelsen ger sitt godkännande kan flygledartornen på Midlanda och Örnsköldsvik snart vara tomma.

– Det ligger enorm dokumentation bakom, och det ska bli spännande att följa det här projektet. Vi har kommit så pass långt att myndigheter har tillstånd på gång, säger Örnsköldsviks flygplatschef Robert Gyllroth.

Allehanda.se har tidigare berättat om den nya tekniken som gör det möjligt att fjärrstyra flygtrafikledningen som från början var ett utvecklingsprojekt mellan Luftfartsverket och Saab. Utrustningen finns redan på Sundsvall Timrå Airport och därifrån ska flygtrafiken i Örnsköldsvik skötas digitalt via ett stort antal kameror.

Men än dröjer det innan det så kallade Remote Tower Center kan användas i skarpt läge. Först krävs grönt ljus från Transportstyrelsen.

– Vi har utfärdat ett godkännande för att Luftfartsverket ska kunna genomföra valideringsfas tre, det innebär att man gör ett driftprov av systemet. Efter att testen är gjorda kommer vi att granska resultatet och om systemet inte uppvisar några brister eller problem kan vi godkänna det, säger Jan Jardmark, chef på sektionen flygtrafiktjänst på Transportstyrelsen.

Mellan den 24 oktober och 28 februari har LFV tillstånd att testköra systemet. Erik Bäckman, enhetschef på LVF:s produktionsavdelning hoppas dock att testerna ska vara färdiga redan i slutet av december i år.

– I så fall kan vi ansöka om fullt driftgodkännande under första kvartalet nästa år, säger han.

Under provperioden kommer Örnsköldsviks flygplats kontrolleras från kontoret på Midlanda. Det kommer också att finnas personer på flygplatsen i Örnsköldsvik som kan ta över om något skulle hända.

Om systemet godkänns nästa år är det inte säkert att det blir LVF som får sköta driften. Den ska nämligen upphandlas.

– Det är lite olyckligt för vi hade hoppats att det här skulle bli klart innan vårt avtal går ut i slutet av året, säger Erik Bäckman.

Robert Gyllroth om framtiden:

– Det blir spännande att se. Intresset, även globalt, är fantastiskt. Det här visar också att tekniken kommer oavsett var den utvecklas.

Tekniken finns i Sundsvall och Örnsköldsvik. Nu ska systemet testas på allvar, innan ett godkännande i bästa fall väntar redan tidigt nästa år.

– Jag har varit nere och besökt anläggningen och det är verkligen häftigt, säger Gyllroth.

Mer läsning

Annons