Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya Trysunda växer fram

/
  • Den gamla bryggan ska rivas och ersättas med en byggd av ryskt lärkträd. Den nya bryggan kommer dessutom att bli cirka 20 meter längre än den på bilden.
  • Nisse Agardh och Mikael Danielsson går igenom vad som behöver göras för att klara projektet som ska vara färdigt i början på juni nästa år.
  • I stort sett dagligen tar Mikael Danielsson Trysunda Express ut för att hämta hem arbetslaget som håller på att bygga nya Trysunda.
  • På Trysunda håller två nästan heltama rävar till. De är inte så lite intresserade av vad som försiggår vid hamnen där ombyggnationerna sker.

Här växer nya Trysunda fram. Mitt i vintern.

– Det är såna här uppgifter som är mest intressanta, säger projektledaren Mikael Danielsson.

Annons

Vädret är så stillsamt man har rätt att önska sig den 19 december när vi på exakt 24 minuter förflyttar oss med Trysunda Express från varvet i Köpmanholmen till bryggan utanför vandrarhemmet på den lilla ön.

En ordentlig promenad från bryggan bor Erik och Ingrid Johansson, som är de enda två året runt-boende där ute.

De kommer inte och möter oss; de har nog fullt upp med sitt inför julen. Däremot kommer två näst intill heltama rävar och vill undersöka vad som står på. Grabbarna som håller på att bygga om Trysunda har de för länge sedan bekantat sig med.

– Det är på vippen att de äter ur handen på mig. När jag ger dem bröd är de aningen avvaktande; med korv kommer de riktigt nära, säger arbetsledaren Nisse Agardh, som är en av tre hantverkare på Trysunda när vi stiger av båten vid lunchtid.

De övriga två är Nisses son Mattias Agardh och Mikael Danielssons grabb Örjan Danielsson.

Det är inget litet paket som kommunen, arbetsförmedlingen, länsstyrelsen, naturvårdsverket och EU skickar iväg till Trysunda i det som heter En skärgård i världsklass – del 2. För totalt 34 miljoner får man till en diger lista att beta av. Summan som öronmärkts för Trysunda är 4,9 miljoner kronor.

– Jaså, det var många som ville ha jobbet? säger Danielsson. Ja, inte vet jag. Fast är det så många som kan räkna på det med tanke på att färjan inte går hem på kvällarna? För mig som har båtar, skotrar och tillgång till bandvagn kommer transporterna förhoppningsvis inte att bli några problem.

Danielsson blåste igång bygget på Trysunda för ungefär en månad sedan. Han har haft mellan två och fyra snickare på plats sedan dess – och redan i början på juni ska allting vara klart.

– Det ska inte vara några problem. Just nu spelar vädret stor roll för oss. Vi får ganska korta arbetsdagar eftersom färjan går ut efter åtta – och sedan måste jag hämta hem killarna i god tid innan det blir mörkt, säger Danielsson.

– Det är ingen bra idé att köra omkring här ute när det är svart.

Han fortsätter:

– Det kan bli så att vi bor här ute på Trysunda några dagar, det får vi se.

Snön som fallit kom inte bara tidigt; den kom i väldigt stora mängder också. Men det tog inte Danielsson på sängen.

– Det kändes sådär att behöva gjuta grunderna när det var som allra kallast, säger Nisse Agardh.

Inom kort kommer kylan stoppa möjligheterna för Trysundagänget att ta sig fram och tillbaka med båt. Då blir det skoter och bandvagn som gäller. Och när det är som strängast ute kommer bygget att flytta in – i Köpmanholmen.

För där håller Mikael Danielsson på att färdigställa en båt hangar på 350 kvadratmeter, och med mycket generös takhöjd.

– Där inne kan vi arbeta när vi själva vill. Vi bygger väggarna och tar sedan ut den med skoter eller bandvagn. När isen ligger blir vi mer flexibla än vad vi är i dag. det kommer att bli jävligt bra, det här.

Mer läsning

Annons