Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Ny färja över Moälven

ÖRNSKÖLDSVIK. Klockan 13 i går invigdes Örnsköldsviks enda färjeförbindelse. 72 meter lång. Med bandklippning – och jubel.
Då började en alldeles ny färja att gå mellan Moälvens stränder i Själevad. En provisorisk lösning fram till dess att den nya bron står färdig.

Annons

I fortsättningen kan ungdomarna själva ta sig till och från fotbollsträningen, säger Janne Zetterlund på kultur- och fritidsförvaltningen.
I januari stängdes Själevadsbron för ombyggnad. Och det fick Själevads IK att reagera. Hur skulle nu föreningens ungdomar kunna träna och vara med i sommarens fotbollsskola? Att cykla runt och ta E4-bron var förenat med livsfara.

MÅNGA FÖRSLAG
Vi fick också skrivelser från centern och moderaterna där man ville att kommunen skulle lösa problemet, säger Ove Sedin på tekniska kontoret.
Ett förslag var en hängbro över älven, ett annat att lägga pontoner över älven, ett tredje att ungdomarna skulle bussas till och från träningen. Men det var dyra lösningar. Alltför dyra för en kommun med ansträngd ekonomi.
Vi satt i fikarummet och pratade om det här problemet. Då berättade Janne Bylund att han skulle behöva en flotte för att handikappade skulle kunna komma ut på vattnet. Och helt plötsligt kläcktes idén om en färjeförbindelse, säger Janne Zetterlund som liksom Janne Bylund arbetar på kultur- och fritidsförvaltningen.
Detta ledde i sin tur till en kontakt med Ove Sedin på tekniska kontoret. Och tillsammans hittade man en såväl praktisk som ekonomisk lösning.
Dessutom kan flotten användas för handikappade sedan den fungerat som färja över Moälven, säger Ove Sedin.

SJÄLAFÄRJAN
Idén har blivit verklighet under cirka en månad. Nu finns tilläggningsplatser på båda sidor om älven. Vid kanotcentralen och snett mitt emot mot Själevads centrum.
Det tar bara två minuter att åka över och täta turer kommer att gå under hela sommaren, säger Janne Zetterlund.
Själafärjan som den i all hast döpts till börjar att gå redan klockan 06.30 varje vardag och trafikerar älven fram till 21 på kvällen. Varje halvtimma. Under helgerna blir turerna färre.
Barn under 10 år måste ha flytväst på sig och är barnen under 7 år måste de vara i en vuxens sällskap. Det är heller inga problem att ta sin cykel eller moped med sig. Eller för handikappade att åka med.
För att få åka måste man som vuxen betala 50 kronor i medlemskap medan barnen bara betalar 20 kronor. Men för detta medlemskap får man åka hur många gånger som helst.
Färjan är cirka sex meter lång och 3.40 bred. Och försedd med staket runt om. Den drivs med en 15 hästars utombordare.

FÖRSENAT BROBYGGE
Den nya bron skulle egentligen ha varit klar den 20 september men bygget är försenat och kommer förmodligen inte att vara färdigt förrän den 1 november.
Vi räknar med att ha färjan i gång till den 15 september. Då är det slut på ungdomsfotbollen och dessutom kan det vara blött och kallt, förklarar Ove Sedin.
Men Själafärjan ska förstås inte bara frakta unga fotbollsspelare. Lika viktigt är den för besökare till kanotcentralen, eller för pensionärer som behöver komma över.
Exakt vad alltsammans kommer att kosta vet vi inte ännu. Det torde hamna på cirka 100 000 kronor. Men det räcker med att vi klarar en person från att skadas i trafiken för att tjäna in dessa pengar, säger Janne Zetterlund.
Dessutom är det faktiskt riktigt trivsamt att tuffa omkring på Moälvens lugna vatten en sommardag. Varför inte en extratur för båtsugna turister?

KJELL E HÄGGLUND

Mer läsning

Annons