Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nordin hoppas på snabbt bygge

ÖRNSKÖLDSVIK. Fjällräven kan bli huvudsponsor för en stor evenemangsarena i centrala Örnsköldsvik.
– Jag är personligen intresserad, säger grundaren Åke Nordin, men tillägger:
– Det måste gå undan. Arenan bör stå klar år 2004.

Annons

Åke Nordin är entusiastisk när han pratar om en stor evenemangsarena i Örnsköldsvik. Han är övertygad om att ett storbygge skulle ligga rätt i tiden.
En evenemangsarena skulle vara det bästa för Örnsköldsvik. Vi har ju Sveriges bästa hockeylag. En ny arena behövs för att vi ska ha ett elitlag även i framtiden.
Åke Nordin är född i Örnsköldsvik och vill gärna att företaget han grundat och byggt upp till ett internationellt och börsnoterat friluftsföretag, även i framtiden förknippas med Örnsköldsvik.
Om det blir ett ja till en ny evenemangsarena i hamnområdet kommer den, enligt vad ÖA erfar, att bära Fjällrävens namn.
Åke Nordin bekräftar att samtal har först mellan honom, hans son Martin Nordin, 39, samt Olle Boman och Anders Källström från Vision 2008.
Inne i ett känsligt läge
Samtalen har varit bra men är just nu inne i ett känsligt läge. Vi diskuterar fortfarande hur det här ska göras och hur det ska läggas fram.
Nu handlar det inte längre om idrott, det handlar om affärer, säger Åke Nordin.
Anders Källström, ansvarig för arbetsgruppen som arbetar med förstudien runt en evenemangsarena, och Olle Boman, projektledare, bekräftar att de samtalat med Nordin men vill inte gå in på några närmare detaljer.
Vi har samtalat med Åke Nordin, men även med ett större antal intressenter, säger Olle Boman.
Nu blir jag himla tillknäppt. Vi kommer att presentera en förstudie på måndag, något mer vill jag inte kommentera i dag, säger Anders Källström.
Inget annat företag tänkbart
Tre saker är avgörande för att satsningen ska bli av, hävdar Åke Nordin.
Det handlar om att ha rätt produkt, rätt pengar och att satsningen ligger rätt i tid.
Produkten har vi i Modo Hockey. Resten är inte klart, påpekar han.
Prislappen för evenemangsarenan väntas bli dryga 200 miljoner kronor, pengar som inte minst ska komma från näringslivet.
Hur mycket pengar Fjällräven är beredd att gå in med vägrar Nordin avslöja.
Vi har inte pratat pengar, säger han.
Men enligt Åke Nordin finns det inga andra företag i Örnsköldsvik än Fjällräven som kan vara intresserad av att gå in som huvudsponsor.
En pumpfabrik skulle inte ha någon nytta av en så´n här satsning. Det måste vara ett större konsumentföretag. Finns det något annat än Fjällräven i Örnsköldsvik? frågar sig Nordin.
Det som händer den närmaste tiden kan bli avgörande för hur ledningen för Fjällräven agerar. Redan på måndag presenterar Vision 2008-gruppen sitt förslag på lösning av evenemangsfrågan. En presskonferens är också planerad.
Åke Nordin tror att politikerna uppskattar förslaget.
Förslaget går igenom, säger han utan att tveka.
Tidtabellen för det eventuella arenabygget är inte klart men Nordin är mån om att bygget kommer igång snabbt. Mycket snabbt.
Vi vill att arenan ska vara på plats år 2004. Det är oerhört viktigt att det går fort, att timingen är rätt.
Är det realistiskt att arenan är klar 2004?
Allt är avhänget om projektet får tag i en bra chef. En driftig person klarar det.
Att Modo Hockey spelar i arenan tar han för givet.
Utan Modo glöm allt. Då är vi inte intresserade.

INGVAR NÄSLUND

SOFIA GÖTH

Mer läsning

Annons